JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

NAV bryter loven

Nå foreligger den, evalueringen som mange har ventet på. Rapporten fra Arbeidstilsynet ble like ille som mange hadde spådd på forhånd.

anne.grete@lomedia.no

NAV bryter arbeidsmiljøloven. De ansatte i NAV har store og helseskadelige arbeidsbelastninger. Medvirkningen er utilstrekkelig. Kartlegging av arbeidsmiljøkonsekvenser ved bruk av midlertidige ansatte er fraværende, fastslår Arbeidstilsynet.

Vi er mange som har fulgt NAV, og debatten om etableringen og organiseringen, både før og etter at giganten formelt ble opprettet. Mange har ropt varsku. Blant dem NTL. Forbundet har påpekt manglende statlig styring av reformen og strukturelle problemer ved organisasjonsmodellen.

I Arbeidstilsynets rapport framhever mange at det er forventet av saksbehandlerne at de skal kunne alle fagområder i NAV. Det klarer de ikke å innfri. Derfor føler de at de ikke klarer å mestre arbeidsoppgavene sine.

Mange hevder også at organiseringen med egne forvaltningsenheter har trukket mye kompetanse og erfaring vekk fra NAV-kontorene. Det forsterker følelsen av ikke å strekke til. Arbeidstilsynet fastslår at svært mange arbeidstakere opplever et helseskadelig arbeidspress, i strid med arbeidsmiljøloven.

Disse problemene er påpekt gang på gang på gang. Men det ser ut som om det bare har prellet av. Verken politikere eller arbeidsgiver har vært villige til å gjøre særlig med problemene.

I tillegg kommer en enorm bruk av konsulenter og midlertidige ansatte. Det sliter både på arbeidsmiljøet, og på ansatte som går på midlertidige kontrakter år etter år. Det er slett personalpolitikk og en forferdelig dårlig ressursutnyttelse å ta inn folk på midlertidig basis, for så å si dem opp igjen når bevilgningene tar slutt.

Masse tid og krefter blir brukt til stadig å lære opp nye medarbeidere. Så kvitter man seg med disse menneskene, for deretter å ta inn nye midlertidige når en ekstrapott dukker opp igjen. Dette burde få noen bjeller til å ringe hos styresmaktene.

NAV-ansatte vi har snakket med forteller at de gruer seg til å gå på jobb. De gruer seg til telefonvaktene og til sakspapirene som hoper seg opp. De får spørsmål om fagområder de overhodet ikke har noen kompetanse til å svare på. Det er tøft. Det fører også til mye ekstraarbeid. Men verst av alt. Brukerne får ikke den hjelpen de har krav på. Det sliter.

Etter Arbeidstilsynets knusende rapport, med etterfølgende pålegg, forventer vi at det ryddes skikkelig opp. Det er ikke nok med små ekstrabevilgninger. Hele organiseringen må grundig gjennomgås, og styresmaktene må ta de ansattes advarsler og ytringer på alvor.

Annonse
Annonse