JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ikke advarsler på reklame

Det blir ikke advarsler på retusjert reklame, slik Rød Ungdom krever.

christina.halvorsen@anb.no

Barne- og likestillingsdepartementet (BLD) sier nei til Rød Ungdoms krav om å merke retusjert reklame med at den er nettopp retusjert.

– Nesten all reklame i dag er retusjert, både reklame som fokuserer på kropp, men også mye annen reklame. Vi har kommet frem til at lovregulering og merking av slik reklame ikke er riktig innfallsvinkel, sier Tord Dale, politisk rådgiver i BLD til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

– Positivt fra Rød Ungdom

– Vi ser at kroppsfokuset i en del reklamer er stort, og at det er et økt kroppsfokus blant ungdom. Det er positivt at RU setter fokus på presset kroppsfiksering kan utgjøre. Men vi tror den viktigste jobben er å drive godt arbeid med ungdom i skole og helsetjeneste, sier Tord Dale.

Rød Ungdom (RU) gikk sist uke ut og krevde merking. De fikk støtte fra Interessegruppa for kvinner med spiseforstyrrelser.

– Halvparten av unge jenter synes de er for tykke. Når de hver dag blir presentert for et retusjert og falskt kroppsideal gjennom motereklamer, forsterkes det negative selvbildet. De trenger å bli minnet på at det de ser ikke er ekte, uttalte RU-leder Mari Eifring.

– Viktig at unge tenker selvstendig

I svaret fra departementet heter det at de jobber for å motvirke tradisjonelle, ulikestilte og usunne kjønnsstereotypier. Departementet skriver at reklame kan ha stor påvirkningskraft og bidra til å opprettholde og reprodusere slike kjønnsstereotypier.

«Det er viktig at unge mennesker er bevisste på at det er et kunstig bilde som møter dem i media, at de løsriver seg fra dette og tenker selvstendig», heter det.

Dale sier departementet blant annet har støttet prosjektet TENK på skolenettet.no.

– Det er en internettressurs som bevisstgjør barn og unge om media, mote, kropp og merkevare. Der tas også bildemanipulering opp, sier han.

– Bransjen må være bevisst

Dale mener bransjen selv også må være bevisste.

– Bransjen må ta ansvar for hvordan de fremstiller kropp i reklamene sine, mener Dale.

– Trenger ikke aktørene å holdes litt i ørene?

– Vi holder dem en del i ørene gjennom at Likestillingsombudet kan sanksjonere mot reklame med upassende kroppsfokus og der kvinner brukes for å selge. Vi har også sammen med Forbrukerombudet tatt initiativ til et samarbeid med motebransjen for å sette fokus på etikk i bransjen, opplyser Dale.

– Skuffende

Mari Eifring er skuffet.

– Jeg hadde håpet departementet ville være litt mer offensive. De har gjort en del, men jeg mener det ikke er nok med undervisningsopplegg i skolen og den type ting. Man trenger ikke merke all reklame, men plukke ut den som går rett på kropp og som i stor grad spiller på utseende. Dette er et fullt gjennomførbart tiltak, derfor er det skuffende at ikke departementet vil ta tak i det, sier Eifring.

Hun sier Rød Ungdom ikke vil gi seg.

– Vi får tilbakemeldinger på at mange er lei av å få retusjert reklame dyttet opp i ansiktet hver eneste dag. Vi kommer til å fortsette å kjøre antikampanjer mot reklame som vi mener angriper unge jenters og gutters selvtillit, sier Eifring. (ANB)

Annonse
Annonse