JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

I beit for arbeidsfolk

Hotell- og restaurantnæringen mangler 5.700 arbeidstakere, og hver femte bedrift ønsker å rekruttere fra utlandet, viser en ny bedriftsundersøkelse fra NAV.

I følge tall fra nasjonalregnskapet har antallet sysselsatte i hotell- og restaurantnæringen gått opp med om lag tre prosent fra 2005 til 2006. Statistikken viser at det har vært en vekst på fire prosent i antallet overnattinger ved norske hoteller fra de ni første månedene i 2006 til tilsvarende periode i 2007.

Dette viser en næring i vekst, og 51 prosent av bedriftene forventer flere ansatte om et år. Bare ni prosent av bedriftene forventer færre ansatte, skriver NHO reiseliv på sine nettsider.

Mangler særlig kokker

Ifølge undersøkelsen melder bedriftene innen hotell og restaurant om en mangel på 5.700 personer. Det er spesielt kokker bedriftene har problemer med å få rekruttert.

Aldri før har mangelen på arbeidskraft vært så høy som nå. Halvparten av bedriftene som har rekrutteringsproblemer opplyser at problemene er så alvorlige at de har færre ansatte enn de ellers ville hatt, heter det videre på nettstedet.

Vil rekruttere fra utlandet

NHO Reiselivs rådgiver innen rekruttering, Hilde Veum, er klar over den store utfordringen som gjelder hele reiselivsnæringen. Hun skal bistå bransjen ved å ha fokus på bl.a. økt søkertall til yrkesfaglig utdanning for å sikre fremtidig rekruttering.

I tillegg har hun nylig initiert samarbeidsprosjekter med Norsk-Fransk Handelskammer, NAV og NAV Eures (European Employment Services) for å gjøre prosessen enklere for bedrifter som ønsker å rekruttere fra utlandet.

Vil se på arbeidsforholdene

– Vi ser viktigheten av at bransjen fremstår i et godt lys for at vi skal kunne tiltrekke oss kvalifisert arbeidskraft. I tillegg ønsker vi å ha ekstra fokus på arbeidsforholdene etter at de har begynt å arbeide i bedriften. Vi må ta vare på de ansatte og bidra med videreutvikling og kompetanseheving på alle nivåer, sier Veum til organisasjonens nettsted.

Må satse på medarbeidere

– Næringen må vise engasjement for å rekruttere nye medarbeidere, og ikke minst legge betydelig innsats i å beholde dyktige medarbeidere i bedriftene, mener Clas Delp, forbundssekretær i Fellesforbundet med ansvar for hotell, restaurant og reiseliv.

Må tilbys bedre vilkår

– Det er i dag stor konkurranse om arbeidskraften, både mellom bedriftene i bransjen og i forhold til andre bransjer. For å bli vinnerlaget i en slik konkurransesituasjon må de ansatte tilbys gode lønnsvilkår, mulighet for kompetanseutvikling og forutsigbare arbeidsvilkår for øvrig, understreker Delp.

Mangel på fornøyde ansatte

– De vikitigste ambassadørene for den enkelte bedrift i rekrutteringsammenheng er fornøyde ansatte, og slike ambassadører er det et skrikende behov for at aktørene i reiselivet forstår viktigheten av, sier Delp med klar adresse til arbeidsgiverne i bransjen.

Annonse
Annonse