JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Doblet godstransport på veiene

Godstransporten på vei er doblet de siste 15 årene.

Sentralisering i næringsmiddelindustrien får mye av skylda.

Fra 1993 og fram til 2006 ble godstransporten på vei doblet. Selv om veksten har avtatt i 2007 og 2008, viser tallene fremdeles vekst, skriver Nationen.

Transportøkonomisk institutt (TØI) konkluderer i en fersk rapport med at sentralisering og spesialisering innen næringsmiddelindustrien de siste 15 årene må ta mye av skylda for den voldsomme veksten.

Dette fordi transport av matvarer og stykkgods utgjør over halvparten av veksten i godstransport på vei. Det er en økning både i antall tonn og i lengden varene fraktes.

Inger Beate Hovi, forskningsleder ved TØI, mener at en av årsakene er at næringsmiddelindustrien produserer flere typer ferdigvarer og har en mer spesialisert produksjon, noe som ofte betyr at varene må fraktes lengre. Dette gjelder blant annet både drikkevarebransjen og dagligvarebransjen.

– Den største omleggingen skjedde nok på begynnelsen av 90-tallet, og så har det vært noe reduksjon etter det, forteller Hovi.

Rapporten trekker også fram at det har vært en økning i import av forbruksvarer.

– De store importørene har lagre i Oslo-området. Derfor ankommer importen i stor grad Østlandsområdet og må videredistribueres derfra, forteller Hovi.

Av total godstransport for Fastlands-Norge i 2007 hadde transport på vei 46,5 prosent, jernbane 7 prosent, sjø 46,4 prosent og fly 0,05 prosent. (ANB-NTB)

Annonse

Flere saker

Annonse