Ingen god butikk med NPM
New Public Management-reformer av offentlige tjenester undergraver den norske velferdsstatens tradisjonelle politiske mål, mener forskningsleder Steinar Johansen ved Norsk Instiutt for By- og regionforskning (NIBR)
- Det er også mye som tyder på at NPM-reformene ikke gir oss høyere effektivitet i produksjonen av offentlige tjenester, sier Johansen til Forskningsrådets nettsted.
Ser på tre reformer
Prosjektet ”Impacts of NPM-reforms” tar for seg konsekvensene av de tre reformene Ansvarsreformen fra 2002, sykehus-Norges Eierskapsreform fra 2002 og bompengefinansieringen av veibygging. De tre reformene faller inn under styringsmodellen NPM.
Fungerer dårlig med økonomiske mål
Prosjektets funn så langt bekrefter den klassiske kritikken mot NPM-reformer om at markedsstyring av offentlige tjenester er vanskelig. - Eierskapsreformen av sykehusene er et eksempel på dette, sier Johansen. - Vi kan ikke se noen direkte sammenheng mellom bedriftsorganisering av sykehusene og reduksjon av pasientkøer. Sykehus prioriterer de pasienter de får best betalt for å behandle, og disse er nødvendigvis ikke de pasienter legene mener trenger behandling mest. Dette gjør sykehusene selvsagt for å oppnå et bedriftsøkonomisk mål om minst mulig underskudd, forteller Johansen.
Oppnår ikke viktige mål
Analysene tyder på at tradisjonelt viktige mål i det norske velferdssystemet, som likeverdig regional utvikling og regional fordeling, lider under NPM-reformene. En annen konsekvens er at folkevalgte gir fra seg nødvendig beslutningsmyndighet.