JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– På ville veier

Senterungdommen reagerer sterkt på utspill om 21-års aldersgrense for førerkort.

bjorn.erik.dahl@anb.no

Senterungdommens leder Christina Ramsøy er sterkt uenig i et forslag fra nevrologiprofessor Leif Gjerstad, som vil ha 21-års aldersgrense for førerkort.

– Ut ifra ulykkesstatistikken og det vi vet om biologien, så er det åpenbart at det å heve aldersgrensen for å kjøre bil vil ha en effekt på ulykkesfrekvensen. Øker man aldersgrensen med fem år, vil nok det virke mer inn enn om man hever den med to år. Men 21-årsgrense kunne ha vært en fornuftig og gunstig aldersgrense. Da ville vi sannsynligvis fått en nedgang i antall dødsulykker i trafikken, sier Leif Gjerstad, professor i nevrologi ved Universitetet i Oslo, til Nettavisen.

Høy risiko

18-åringer har ifølge tall fra Trygg Trafikk 40 ganger så stor ulykkesrisiko som eldre sjåfører. Dette kan ifølge nevrologiprofessoren delvis forklares fordi pannelappene, hjernens fremre del, ikke er ferdig utviklet hos de fleste 18-åringer.

Senterungdommen vil uansett ikke være med på forslaget.

– Vi vil at ungdom skal leve aktive liv, samme hvor de bor. Kjørenekt vil passivisere en hel aldersgruppe i distriktene der kollektivtilbudet ikke er like godt utbygd som i byene, og hvis dette gjennomføres vil det bidra til å sluse ungdom inn til byene. Slike forslag kommer fra folk som lever i en kontorverden med regneark og støvete arkivskap, mener leder i Senterungdommen, Christina Ramsøy.

Vil ha andre tiltak

Senterungdommen er imidlertid opptatt av trafikksikkerhet, og satser gjerne på andre tiltak.

– Hjem for en 50-lapp har vist seg å bli en suksess i mange fylker. Senterungdommen jobber også for at kjøreopplæring skal inn i skolen, og det er allerede satt i gang flere prøveprosjekter. Dette gjør at ungdom ikke blir presset til å ta færrest mulig timer på grunn av høye kostnader, men i større grad kan konsentrere seg om å bli gode sjåfører. Vi tror også det kan være fornuftig med en merking av kjøretøy som brukes av ferske bilister, sier Ramsøy.

Men å heve aldersgrensen på førerkort vil hun altså ikke akseptere.

– Kanskje professor Gjerstad burde få prøve hvordan det er å være 18 år og sitte hjemme en lørdagskveld og se på lottotrekninga, fordi noen på et universitet hadde funnet ut at pannelappen hans ikke var nok utviklet, spør Christina Ramsøy ironisk. (ANB)

Annonse
Annonse