Nye eiere i Aker Yards?
Aker Yards vurderer å skille ut divisjonen for offshore og spesialfartøy. Det kan føre til at verftene på Aukra, Brattvåg, Langsten og Søviknes på Nordvestlandet, samt ett i Brevik i Telemark, får nye eiere.
Det er datterselskapet i Finland som skaper problemer. Selskapet har tatt på seg for mange oppdrag ved verftet som bygger passasjerferger. Det har ført til store forsinkelser og økte driftskostnader. I går meldte selskapet om en tapsavsetning på 400 millioner for fjerde kvartal. Dette sendte aksjen på Oslo Børs ned med 24 prosent i løpet av dagen.
Hva skjer med aker Yards?
Etter at Kjell Inge Røkkes Aker solgte seg ned i vår, har problemene tårnet seg opp i Aker Yards. Det er bare to måneder siden det koreanske selskapet STX med John Fredriksen på eiersiden tok over 39,2 prosent av aksjene. Fortsatt vet ikke Aker Yards noe om hva STX ønsker med eierskapet i den norske verftsgruppen.
Lønnsom i Norge
Driften ved de norske offshore-verftene er lønnsom, og det blir spekulert i å børsnotere hele divisjonen i et selskap. I tillegg til de fem norske verftene inkluderer divisjonen to verft i Romania, ett i Brasil og et som er under oppføring i Vietnam.
Ønsker norsk industriell eier
Konserntillitsvalgt Arne Otto Rogne i Aker Yards uttaler at de ansatte i Norge ikke ser på et eventuelt salg som skummelt, men at de helst ønsker seg en norsk industriell eier. Det å skille ut spesialverftene kan gjøre det mer interessant for norske eiere å overta, understreker Rogne til E24.no
– Da forblir selskapet norsk, og hvis en har en industriell norsk eier som fortsatt ser på det som interessant å videreutvikle verftene, så er det viktig, sier han.