Raser mot whiskykutt
Illsinte skotter raser mot store jobbkutt i den tradisjonsrike whiskyindustrien.
Johnnie Walker er et at de aller mest kjente og tradisjonsrike skotske whiskymerkene. Det manglet da heller ikke henvisninger til whiskymerkets nesten 200 år lange historie i Skottland da en ny Johnnie Walker-variant ble lansert, med atskillig pomp og prakt, på et presseshow i Singapore i forrige uke.
20 000 i protestmarsj
Hjemme i Skottland var det imidlertid verken glede eller stolthet å spore over lanseringen. Dagen etter marsjerte derimot 20 000 rasende mennesker gjennom byen Kilmarnock, sørvest i Skottland. De protesterte mot at eierselskapet, Diageo, vil nedlegge whisky-tapperiet i byen med 700 arbeidsplasser, samt et 190 år gammelt destilleri utenfor Glasgow. Der vil ytterligere 200 arbeidsplasser gå tapt.
– Dette er nedskjæringer drevet fram av ett eneste motiv; grådighet. Dette selskapet er drukne på grådighet, var den beske kommentaren fra visegeneralsekretær Len McCluskey i fagforbundet Unite under demonstrasjonen.
Omfattende spareplan
Ifølge avisa «The Scottish Sun» er jobbkuttene ledd i en spareplan der Diageo skal kutte kostnader for over 400 millioner kroner. Som kompensasjon for de 900 jobbene som blir borte har Diageo tilbudt 400 nye jobber ved et tapperi i Fife – på den andre siden av Skottland. Under demonstrasjonen i Kilmarnock sist torsdag hadde den skotske finansministeren denne kommentaren til forslaget: «I våre konsultasjoner med Diageo vil de få klar og tydelig beskjed om at dette forslaget – og konsekvensene av det – ganske enkelt er uakseptable».
Verdensledende
Diageo er verdens ledende produsent av drikkevarer, med verdenskjente merker som Smirnoff vodka, Johnnie Walker whisky, Gordon’s gin og Guiness øl blant merkevarene de eier. Selskapet ble dannet 1997 da Guinness og Grand Metropolitan slo seg sammen. Det har i dag 20 000 ansatte og virksomhet i 80 land.