JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Fornøyd med legebesøket

Ni av ti pasienter er fornøyd med legebesøket – en større andel enn det legene selv tror.

Pasientene er altså mer fornøyd med konsultasjonen enn legene tror, viser en doktoravhandling utført av den svenske distriktslegen Annika Andén.

Hun har lurt på hva som skjer etter at pasientene har forlatt kontoret, skriver Dagens Medisin.

Beroligende besøk

88 prosent av pasientene oppfattet besøket hos legen som beroligende, mens bare 74 prosent av legene trodde besøket hadde en beroligende effekt på pasienten.

60 prosent av pasientene trodde besøket skulle føre til en bedring eller lindring, mens tilsvarende tall for legene var 52 prosent, ifølge undersøkelsen som Andén har utført ved Linköpings universitet i Sverige.

Legene ser ikke ser ut til å fundere så mye på hva pasientene synes. Det synes Annika Andén er merkelig.

– De har vært overbevist om at de har gjort det rette. Men ikke i forhold til sine pasienter – snarere ut fra en konsensus om hva andre leger mener er riktig, sier hun.

– Unødig frykt

Leder Gisle Roksund i Norsk forening for allmennmedisin sier at den største synden legen kan gjøre er å tilføre pasienten mer bekymring:

– Det gjelder de gangene vi trer ned over hodet på pasienten en type forståelse av plager og symptomer som er medisinsk – og medikamenterer til livets forskjellige sider. Da kan vi skape unødig frykt og bekymring, for eksempel ved å foreta unødvendige undersøkelser og tiltak, sier Gisle Roksund til Dagens Medisin.

Hans resept for en vellykket konsultasjon er denne:

* Å møte pasienten der han eller hun er: Det å skjønne veldig fort hvorfor pasienten kommer.

* Å ha to åpne øyne, to åpne ører – samt holde munnen igjen det første minuttet for å finne ut av hva som er det viktigste hun eller han lurer på

Undersøkelsen bygger på 250 svar fra 25 distriktsleger og pasienter i Norbotten i Sverige. (ANB)

Annonse
Annonse