JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Lover slepebåt-beredskap

Regjeringen lover å sørge for statlig slepebåtberedskap i Sør-Norge i kjølvannet av Full City-ulykken utenfor Langesund.

Planen var å legge statlig slepebåtberedskap i sør inn i forslaget til statsbudsjettet for neste år, ifølge statsminister Jens Stoltenberg (Ap). Nå framskyndes planene. Det kunngjorde statsministeren da han tirsdag ettermiddag var i Langesund for å se skadene etter Full City-havariet utenfor Langesund i Telemark med egne øyne.

– Vi vil så snart det er mulig sende oppdraget ut på anbud, slik at vi så raskt det overhodet lar seg gjøre får på plass en slik beredskap, sa han.

Slepebåt-beredskap på Sørlandet har lenge vært et krav fra miljøbevegelsen og er i tråd med anbefalingene til Kystverket.

Så skadene

– Det er ikke så viktig akkurat nå hvor mange båter det vil være snakk om og når beredskapen er på plass, men at vi får statlig beredskap 24 timer i døgnet, sa fiskeri- og kystminister Helga Pedersen (Ap) til NTB.

Sammen med og olje- og energiminister Terje Riis-Johansen (Sp) lanserte statsministeren og Pedersen ni punkter for bedre sikkerhet mot ulykker som kan påføre kysten store skader etter oljeutslipp. Regjeringen ønsker også blant annet å oppgradere utstyr, oljevernfartøy og trafikksentralene i Horten, Brevik og Kvitsøy, samt utrede slepebåtberedskap på Vestlandet og seilingsleder i Sør-Norge.

Forbud mot tungolje

Et viktig moment for Stoltenberg er dessuten å innføre et forbud mot bruk av tungolje om bord i skip. Norge har vært en pådriver for et slik forbud internasjonalt. Nå vil regjeringen jobbe for å framskynde prosessen. I Arktis blir tungoljeforbud innført neste år, men i øvrige farvann langs kysten kommer forbudet først til å tre i kraft i 2015 med dagens framdriftsplan.

– Lettolje er mye enklere å håndtere ved slike ulykker og ville gjort betydelig mindre skade enn den tunge bunkersoljen. Vi kommer til å ta initiativ overfor andre lands myndigheter for å forsøke å framskynde et slikt forbud, sa han.

Ros og ris

Venstres Gunnar Kvassheim er naturlig nok fornøyd med at Sørlandet nå ser ut til endelig å få slepebåtberedskap, men mener tiltaket kommer altfor sent.

– Økt slepebåtkapasitet på sørlandskysten er en sak Venstre har tatt opp med regjeringen ved gjentatte anledninger og fått negative tilbakemeldinger av fiskeriminister Helga Pedersen (Ap). At regjeringen varsler at dette nå kommer på plass er selvsagt positivt, men det har tatt altfor lang tid, sier han.

Stoltenberg framholder at regjeringen allerede har gjort mye for å styrke beredskapen langs kysten, ved utgangen av 2010 skal det være bevilget til sammen 340 millioner kroner. Han avviser at valget og den gryende valgkampen har medvirket til økt handlekraft i regjeringskontorene i denne saken.

Ros fra miljøbevegelsen

Også Bellona og WWF Norge tar nyheten svært godt imot, men påpeker at «dette er noe vi har bedt om lenge».

– Da miljøvernminister Erik Solheim (SV) og Helga Pedersen var her på lørdag var regjeringens politikk at Nord-Norge skulle ha prioritet. Nå har regjeringen snudd, påpeker generalsekretær Rasmus Hansson i WWF Norge.

– Vi er selvfølgelig svært glade for dette, men hvis beredskapen allerede hadde vært på plass, kunne denne ulykken kanskje vært unngått, sier Hansson.

Bellona-skipper og oljeverntalsmann Sigurd Enge istemmer.

– Det er synd at det måtte en så tragisk ulykke til for at dette tiltaket skulle bli en realitet, sier han. (ANB-NTB)

Sørge for at ressursene som er nødvendige for opprydningsarbeidet blir stilt til disposisjon.

Etablere statlig slepebåtberedskap på Sørlandet så fort som praktisk mulig.

Utarbeide plan for utbygging av slepebåtberedskap på Vestlandet.

Sette i verk program for oppgradering av trafikksentralene, herunder Horten, Brevik og Kvitsøy.

Sette i verk et program for utskifting av oljevernfartøy.

Videreføre arbeidet med å etablere seilingsleder langs Sørlandet og resten av kysten slik det nå er gjort fra Vardø til Røst.

Gjennomgå oppankringsplasser.

Se på muligheter for å fremskynde utfasing av tungolje i samarbeid med næringen og ulike myndigheter.

Legge til rette for at private kan bidra i opprydningsarbeidet og vask av sjøfugl i samarbeid med frivillige organisasjoner og med nødvendig opplæring. (ANB-NTB)

Annonse
Annonse

Etablere statlig slepebåtberedskap på Sørlandet så fort som praktisk mulig.

Utarbeide plan for utbygging av slepebåtberedskap på Vestlandet.

Sette i verk program for oppgradering av trafikksentralene, herunder Horten, Brevik og Kvitsøy.

Sette i verk et program for utskifting av oljevernfartøy.

Videreføre arbeidet med å etablere seilingsleder langs Sørlandet og resten av kysten slik det nå er gjort fra Vardø til Røst.

Gjennomgå oppankringsplasser.

Se på muligheter for å fremskynde utfasing av tungolje i samarbeid med næringen og ulike myndigheter.

Legge til rette for at private kan bidra i opprydningsarbeidet og vask av sjøfugl i samarbeid med frivillige organisasjoner og med nødvendig opplæring. (ANB-NTB)