JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Strengere språkkrav og forbud mot tungolje

I etterkant av forliset til ”Full City” utenfor Langesund i Telemark vil regjeringa og den maritime næringa gjøre hva den kan for å hindre nye forlis og oljesøl. Et av målene er å få en slutt på bruk av tungolje så raskt som mulig.

roy.ervin.solstad@lomedia.no

Statsrådene Erik Solheim og Sylvia Brustad og stabssjef Karl Eirik Schjøtt-Pedersen ved Statsministerens kontor hadde i dag et møte med skipsfartsnæringen. Der ble man raskt enige om en rekke tiltak for å hindre nye forlis til sjøs.

Sør for Stad Sør for Stad vil det fra 2015 bli forbud å seile med bunkersolje, men regjeringen ønsker å utvide dette fra kun i Nordsjøen til også å gjelde Norskehavet og Barentshavet. Samtidig vil man gjennom FNs skipsfartsorganisasjon jobbe for å innføre forbund mot bruk og transport av tungolje i arktiske farvann, tilsvarende det forbudet som innføres for Antarktis i 2011.

Til VG sier miljøvernminister Erik Solheim fra SV at det allerede er kontakt med andre land når det gjelder et slikt forbud.

- Vi er i dialog med Canada, Russland og de andre arktiske landene om dette, sier Solheim.

Krav til språk Næringen og regjeringen er også enige om at regelverket for krav til språk for ansatte om bord på skip må gjennomgås. Det samme gjelder håndhevelsen av disse reglene for å sikre bedre kommunikasjon mellom skip og havn/beredskap.

Allerede i går varslet Jens Stoltenberg om økt slepebåtberedskap, gjennomgang av oppankringsplasser og etablering av seilingsleder. På møtet i dag fikk regjeringen støtte fra næringa også til dette.

Maritim kompetanse Under møtet fikk partene anledning til å holde korte innlegg. Ledelsen i Det norske maskinistforbund, Norsk sjømannsforbund og Norsk Sjøoffisersforbund vektla i sine innlegg særlig betydningen av maritim kompetanse for å ivareta sjøsikkerheten. Organisasjonene mente videre at tilsyn av skip som seiler langs kysten må styrkes for å sikre at regelverket overholdes.

– Det er ikke mangel på regelverk for næringen, men mye tyder på at alle ikke er like flinke til å etterleve det, sa representantene for sjømannsorganisasjonene.

Ønsker kritisk gjennomgang Organisasjonene ga dessuten uttrykk for at de ønsker en kritisk gjennomgang av hele kystforvaltningen.

– Vi er meget glade for at så vel statsråd Sylvia Brustad som administrerende direktør i Norges Rederiforbund, Sturla Henriksen, støttet våre synspunkter om viktigheten av maritim kompetanse, sier Hilde Gunn Avløyp (Dnmf), Anita Furuvik (NSF) og Hans Sande (NSOF) til sjomannsforbundet.no. I tillegg til disse deltok også Bjørn Richard Gutterud (Dnmf) og Ove R. Nielsen (NSOF) på møtet.

Her er alle tiltakene regjeringen og næringa ble enige om på dagens møte:

Annonse

Flere saker

Annonse