JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

NTF støtter Postkom

Transportarbeiderforbundet støtter Postkom og sier nei til implementering av EUs tredje postdirektiv. Det vil bli økt press på lønns- og arbeidsvilkårene ved innføring av postdirektivet, mener forbundet.

vegard.holm@lomedia.no

Høringssvaret er knyttet til en rapport fra Samfunns- og næringslivsforskning (SNF) om effekter ved en liberalisering av det norske postmarkedet.

Sosial dumping

I høringsuttalelsen til NTF heter det at liberaliseringen av postmarkedet er drevet fram av sterke kapitalkrefter i EU som ønsker tilgang til postmarkedene for å høste profitt av de mest lønnsomme av posttjenestene. Videre heter det at rapporten fra SNF er preget av et naivt syn på transportnæringen og mulighetene til sosial dumping.

- Våre erfaringer med anbud og konkurranseutsetting av transportnæringen er at store deler blir satt ut til underleverandører som undergraver tariffavtalene og lønns- og arbeidsvilkårene i bransjen. Det samme vil skje om postdirektivet blir innført, sier Lars Johnsen. Han er første nestleder i Transportarbeiderforbundet.

I høringssvaret viser forbundet til erfaringene etter innføring av anbud innen bussektoren der presset på pensjonsordningene har vært stort. Johnsen viser også til nyere erfaringer fra avisbudbransjen der sosial dumping er utbredt.

Økonomisk belastende

Transportarbeiderforbundet mener også enhetsporto-prinsippet vil forsvinne og at distriktene vil tape om postdirektivet implementeres i Norge.

- I et land som Norge er det viktig å opprettholde et system med enhetspriser. Uten dette vil de økonomiske belastningene for folk og næringsliv i distriktene bli større, sier Johnsen. Han mener det er viktig å ivareta Postens infrastruktur

- Vi har et bra system med posttjenester i Norge. Hvis direktivet innføres vil staten måtte subsidiere bedriftenes profitt om enhetsporto-systemet skal beholdes. I dag har Posten en type kryssubsidiering der selskapet bruker deler av overskuddet fra tettbygde strøk til distriktene, sier Lars Johnsen.

Transportarbeiderforbundet siterer Postkom som har uttalt dette på følgende vis:

- Vi mener det er absurd at staten skal betale hundrevis av millioner for at private aktører skal kunne tjene penger i et liberalisert postmarked.

Annonse
Annonse