JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Postdirektivet: – Statsfinansiert konkurranse

– Tilleggsutredningen om liberalisering av posttjenestene rokker ikke ved vår konklusjon om at postdirektivet er dyrt, dårlig og distriktsfiendtlig, sier forbundsleder Odd Christian Øverland i Postkom.

may.berg@lomedia.no

I mars kom rapporten "Effekter ved en liberalisering av det norske postmarkedet".

Rapporten var utarbeidet av Samfunns- og næringslivsforskning AS (SNF) på oppdrag av Samferdselsdepartementet.

Postkom mente rapporten var ufullstendig. Forbundet påpekte blant annet at hensynet til næringslivet i distriktene og konsekvensene for de postansatte ikke ble belyst i rapporten.

Forbundet fikk gehør for sine innvendinger. I juli kom tilleggsrapporten som tar opp disse problemstillingene. Øverland er ikke imponert over resultatet.

– Hvor blir det av gevinsten?

– Jeg trodde at motivasjonen bak liberalisering av posttjenestene var å få til rimeligere og mer effektive tjenester. Rapporten konkluderer tvert imot med at liberaliseringen vil medføre kostnader, som det forutsettes at staten skal dekke. Hvor blir det da av gevinsten av liberaliseringen? spør forbundsleder i Postkom Odd Christian Øverland.

Øverland sier at forbundet står fast ved konklusjon om at postdirektivet er dyrt, dårlig og distriktsfiendtlig.

– Noen store bedrifter vil få bedre og billigere posttjenester. Resten vil tape på en liberalisering, sier Øverland. Han påpeker at utredningen har kommet fram til den samme konklusjonen som Postkom: Næringslivet i distriktene vil få dyrere posttjenester.

Avlyser sosial dumping.

Rapporten ser ingen risiko for at liberalisering vil medføre sosial dumping for postansatte, slik Postkom har hevdet. Riktignok vil Posten Norge tape arbeidsplasser, men det vil kompenseres av nye jobber i konkurrerende virksomheter.

Øverland ser ingen grunn til å blåse faren over for sosial dumping.

– Det som har skjedd med Posten og Ikea-kjøringen i sommer er et eksempel på det motsatte, sier Øverland.

Øverland sikter til at fast ansatte sjåfører i Posten Norge ikke lenger skal kjøre ut møbler for Ikea, men erstattes av såkalt kontraktskjøring, det vil si sjåfører med egne biler. De er sine egne arbeidsgivere. I motsetning til sjåførene i Posten Transport, har de verken pensjonsavtale eller ordnede arbeidsforhold.

– Posten svarer på våre anklager om sosial dumping med å toe sine hender og si at slik er det i transportbransjen. Hva er det som tilsier at vi ikke kan få lignende forhold på postsida? Jeg sier ikke at Postkom og LO vil sitte stille og la dette skje, men det er slike forhold det liberaliserte markedet åpner for, sier Øverland.

Annonse
Annonse