JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Vil stoppe sosial dumping til sjøs

Regjeringen gjeninnfører kravet om at utenlandske sjøfolk i norsk kystfart må ha arbeids- og oppholdstillatelse.

roy.ervin.solstad@lomedia.no

Hensikten er å hindre redere i drive sosial dumping ved å flagge ut skip som går i norsk kystfart og bytte ut norske sjøfolk med billigere utlendinger. Forskriften som hindret denne formen for sosial dumping ble i 2003 fjernet av Bondevik-regjeringen. Nå varsler regjeringen at den blir gjeninnført – trolig fra årsskiftet.

Måtte levere

Næringsminister Sylvia Brustad og arbeids- og inkluderingsminister Dag Terje Andersen, begge fra Arbeiderpartiet, visste de måtte levere da de ankom Maritimt Hus. For med representanter fra alle de tre sjømannsorganisasjonene til stede, var det liten tvil om at løftene i den nesten fire år gamle Soria Moria-erklæringen og ikke minst fra pressemeldingen regjeringen sendte ut i etterkant av utflaggingen til rederiet Teekay i februar , måtte innfris.

Les mer om Teekay-saken.

Usikkert med sokkelen

Da parti- og regjeringskollegene takket for seg, hadde sjømannsorganisasjonene fått det nesten som de ville. En viktig del som gjenstår er å gjøre forskriften gjeldende også på sokkelen. I pressemeldingen i vinter sa nemlig regjeringen at «Aktørene i næringen bør påregne at sokkelen vil bli omfattet av forskriften», men verken Brustad eller Andersen kunne onsdag si noe om når sokkelen ville bli omfattet av forskriften om arbeids- og oppholdstillatelse.

– Det er umulig å si noe om tidsperspektivet på når sokkelen blir omfattet. Vi er nødt til å finne den riktige løsningen juridisk, og sokkelen krever grundig arbeid dersom vi skal unngå å lage en forskrift med smutthull, sa Dag Terje Andersen.

Forståelse

Det har Sjømannsforbundets leder Jacqueline Smith forståelse for.

– Vi fikk tross alt innført det vi hadde som opprinnelig krav. Selvsagt hadde vi vært fullstendig fornøyd hvis vi også hadde fått på plass reguleringer som hindrer sosial dumping på sokkelen, men vi har forståelse for at dette vil ta lenger tid, siden det er svært komplisert med de forskjellige operasjoner som foregår ut i Nordsjøen. I tillegg spilte vi inn dette ganske sent da vi ikke hadde forutsett det som blant annet skjedde med Teekay, sier hun.

På plass fra nyttår

Datoen for gjeninnføringen av forskriften Bondevik-regjeringen fjernet er ikke hundre prosent spikret. Onsdag i forrige uke fortalte arbeids- og inkluderingsministeren til Maritim Logg at det ville ta noen uker å få den på plass. En uke senere kan det se ut som svaret heller burde vært ”noen måneder”.

– Vi jobber med å få innført den så raskt som mulig, men senest fra nyttår, sa statsråden.

Press fra organisasjonene

Regjeringen og sjømannsorganisasjonenes mål med forskriften er å hindre sosial dumping til sjøs.

– Dette er en del av den maritime satsinga til den rødgrønne regjeringa. Målet er å skape like konkurransevilkår for alle, hindre sosial dumping og sikre maritime arbeidsplasser. Det er ikke minst takket være at sjømannsorganisasjonene har stått på, at dette er kommet på plass nå, sa Sylvia Brustad og fikk støtte av sin statsrådkollega.

– Dette hadde ikke kommet på plass uten trykket fra sjømannsorganisasjonene, men Teekay-saken har aktualisert det som har med sokkelen å gjøre, bekreftet Andersen.

Cruiseskip unntatt

Forskriften betyr at alle skip fra flaggstater utenfor EØS-området vil måtte betale sine sjøfolk etter norske lønns- og arbeidsvilkår når de går mellom norske havner. Unntaket er cruiseskipene, samt at man ennå ikke er i mål når det gjelder transport til og fra norske oljeinstallasjoner på sokkelen.

Ikke proteksjonisme

Dag Terje Andersen er glad han kan levere på enda et punkt i Soria Moria-erklæringen.

– Dette er nok et punkt i den rødgrønne regjeringserklæringen som kan sjekkes ut. Dette vil hindre sosial dumping for alle som driver frakt på norskekysten, sier han, og avviser samtidig at gjeninnføringen av forskriften handler om proteksjonisme.

– Alle kan konkurrere dersom de har like vilkår, men de som flagger ut til bekvemmelighetsflagg for å drive sosial dumping skal forhindres fra det, poengterer han.

Leder i Norsk Sjømannsforbund Jacqueline Smith er lettet over at forskriften nå kommer på plass.

– Vi har Teekay-saken ferskt i minne, og vil ikke bli behandlet annerledes enn andre yrker. Derfor er det viktig at man får en forskrift mot sosial dumping også til sjøs, sier hun.

– Perfekt timing

Allerede i april i år gikk høringsfristen ut for denne forskriften, og sjømannsorganisasjonene har ventet utålmodig på at den skulle tre i kraft. Arbeids- og inkluderingsminister Dag Terje Andersen så likevel ingen grunn til å ta selvkritikk på at det har tatt drøyt fire måneder før regjeringen kan antyde noen dato for innføringen av den.

– Det er sånn vi jobber. Vi har vært grundige i arbeidet, og har hatt en rekke møter med partene. For oss er det viktig å kjøre skikkelige prosesser, sa Andersen.

Han så heller ingen grunn til å beklage at avklaringen om forskriften kom så tett opp mot valget.

– Vi la fram den første tiltakspakken mot sosial dumping i 2006. Vi kan jo ikke slutte å styre landet selv om det er valg. Når folk finner smutthull, så er vi der og tetter, sa statsråden med et smil.

Tidspunktet virket ikke å plage lederen i Sjømannsforbundet overhodet.

– Jeg synes timingen er perfekt, sa Jacqueline Smith.

Annonse
Annonse