JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Usikker framtid for SGS

Selv om SAS ikke skal selge SAS Ground Services, går selskapet en usikker framtid i møte.

Tirsdag kunne 8.200 ansatte i SAS Ground Services (SGS), 2600 av dem i Norge, trekke et lettelsens sukk. SAS-styret valgte å beholde selskapet i stedet for å selge det. Inntil videre, som det heter i en pressemelding.

400 millioner svenske kroner

For ikke å bli solgt, må SGS innfri harde krav fra flyselskapet. I løpet av 18 måneder må selskapet ha oppnådd flere mål, blant annet må de forbedre resultatet med om lag 400 svenske millioner kroner i Sverige, Danmark og Norge. I fjor hadde SGS Norge et overskudd på 39, 5 millioner svenske kroner. Likevel skal SGS her til lands spare inn 100 millioner svenske kroner på 18 måneder. Beløpet har SGS Norge selv foreslått.

Ingen nedbemanning i Norge

– Vi har oppgitt et beløp vi selv mener det er realistisk å klare. Det vil ikke gi dramatiske konsekvenser for oss, selv om vi vil oppleve et press for å ta vår del av effektiviseringen, sier kommunikasjonssjef Sven Westgård i SGS Norge.

Han avviser at det foreligger planer om nedbemanning på de norske flystasjonene som en følge av spareplanene.

– I København må det nok sterkere virkemidler til, mener han.

Westgård understreker at det ikke er gitt noen garantier fra SAS, og at muligheten for at SGS blir solgt fremdeles er tilstede.

Fokusere på SAS

HK-tillitsvalgt Unni Aurdal forteller at de tillitsvalgte har fått beskjed om at selskapet skal fokusere på å utføre bakketjenester for SAS og flyselskapene i Star Alliance, framfor å utføre tjenester for andre selskaper.

– Vi skjønner ikke helt hvorfor, og har ikke fått noen begrunnelse for dette, sier hun.

Mange medlemmer har reagert på beslutningen.

Lønnsomme kunder

– Det er ikke riktig at vi ikke skal utføre tjenester for andre selskaper utenfor Star Alliance, men vi skal gå gjennom alle våre kontrakter med andre selskaper. Hvis vi finner noen avtaler som er ulønnsomme, skal vi forsøke å gjøre dem lønnsomme. Hvis ikke klarer det, vil vi si opp avtalene, sier Westgård.

– Vi skal ha lønnsomme kunder, som er strategiske for oss, sier han.

Annonse
Annonse