JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Hvem skal ut?

15 mannfolk foran en søppelbil. Det er siste dag på jobben for renovasjonsarbeiderne i Veolia på Gjøvik. Selskapet har tapt anbudet, og andre har fått jobbene deres. Dette vil LO ha en slutt på.

torgny.hasaas@lomedia.no

I seks år har de tømt søpla for innbyggerne i Gjøvik, Østre Toten og Nordre og Søndre Land. Fra 1. august overtok selskapet Reno- Norden. Av de 15 er det to som får fortsette. Ole Christian Høybråten går fortsatt uten arbeid.

Et av LOs spørsmål til de politiske partiene i forbindelse med stortingsvalget omhandler hva som skjer med de ansatte når et firma taper et anbud. «Vil partiet utvikle arbeidsmiljøloven slik at bestemmelsene om virksomhetsoverdragelse skal gjelde ved anbud?» spør organisasjonen.

Før sommeren vant bussjåførene i Norge en viktig seier. De får beholde jobbene selv om selskapet taper anbudet. Da vedtok Stortinget en endring i yrkestrafikkloven. Hvis et busselskap taper et anbud om en bussrute, så er det vinnende selskapet forpliktet til å tilby «taperne» jobb.

Yngve Haugvik er driftsdirektør for RenoNorden. Han er ansvarlig fra bedriftens side for å få i gang renovasjon i de fire kommunene på Toten.

– Vi skal være 18 mann, og har hatt en normal søknadsrunde i forbindelse med oppstarten av den nye kontrakten. Vi averterte i Oppland Arbeiderblad og fikk inn en god del søknader. Så gjennomførte vi en normal intervjurunde hvor vi ansatte de vi mente var best kvalifisert, sier Haugvik. Bare to fra Veolia har fått jobb i RenoNorden.

Haugvik forklarer at de fikk mange søknader fra østeuropeere, blant annet polske trailersjåfører.

– Hvordan er fordelingen mellom nasjonalitetene på dem som er ansatt?

– Det er to norske, resten er fra Latvia og Bulgaria, forklarer Haugvik.

– Er det noen fordel for Reno- Norden å ansette utlendinger fram for norske arbeidstakere?

– Nei, det er egentlig en ulempe. Vi får utgifter med språkopplæring, innkvartering og så videre. Vi har renovasjonen i omtrent 100 kommuner, og vi ønsker å opptre seriøst. Problemet vårt er først og fremst å få nordmenn til å søke, sier driftsdirektøren.

– Så utenlandske sjåfører som ikke kan språket, er bedre kvalifisert enn de som har kjørt ruta fast i flere år?

– Ja, vi gjør en totalvurdering og ansetter de vi mener er best kvalifisert. Vi legger om hele rutesystemet, så det er ikke noen fordel å ha kjørt de gamle rutene, sier Haugvik.

I to og et halvt år kjørte Ole Christian Høybråten rute for Veolia.

– Søkte du jobb i RenoNorden?

– Ja, jeg søkte og ble innkalt til intervju, men fikk avslag.

– Var det mange av kollegaene fra Veolia som søkte jobb i Reno- Norden?

– Ja, vi søkte alle sammen, men det var bare to som fikk jobb, resten fikk avslag.

– Kan du tenke deg en årsak til dette?

– Det er vel fordi de er billigere i drift enn oss. Jeg har snakket med de to kollegaene mine som jobber der, og de får 15 kroner mer i timen enn østeuropeerne.

Driftsdirektør Haugvik sier til LO-Aktuelt at de betaler tarifflønn.

– Betaler dere overtid?

– I utgangspunktet skal vi ikke jobbe overtid, men hvis de jobber får de betalt, sier Haugvik.

– Hvilken tariff er det de ansatte går på?

– Nei, det er jeg ikke sikker på.

Ved virksomhetsoverdragelse, det vil si at en bedrift kjøper en annen, har arbeidstakerne rett til å beholde jobben: «Overdragelse av virksomhet til annen arbeidsgiver er ikke i seg selv grunn for oppsigelse eller avskjed fra tidligere eller ny arbeidsgiver», står det i arbeidsmiljøloven.

Dette ønsker LO også skal gjelde ved anbud, men hvis en skal se på svarene fra partiene på LOs 41 spørsmål, må det en rødgrønn regjering til for å få gjennomført dette. De rødgrønne partiene og Rødt støtter at reglene for virksomhetsoverdragelse skal gjelde ved anbud. Ingen av de andre støtter dette.

LO-Aktuelt nr. 12/2009

Annonse
Annonse