Klare forskjeller i jernbanepolitikken
Synet på konkurranseutsetting av persontrafikken og Jernbaneverkets framtid markerer uenighet foran høstens valg. Åtte partier har svart på fire spørsmål fra Jernbaneforbundet og Lokomotivmannsforbundet.
oystein@lomedia.no
De to forbundene stilte fire konkrete spørsmål, og ba om svar i form av ja eller nei.
Noen valgte å svare mer utfyllende, mens andre fulgte oppfordringen og viste til partiprogrammet for detaljerte opplysninger.
Tilhengerne av flere anbudskonkurranser viser til resultatene på Gjøvikbanen, med hyppigere avganger og flere reisende.
Arbeiderpartiet sier de ikke vil ha anbud ut over det som ble satt i gang av Bondevik II-regjeringen, altså Gjøvikbanen, og ønsker ikke å privatisere eller omdanne Jernbaneverket til aksjeselskap.
Opptrappingen skal gjennomføres slik Nasjonal transportplan (NTP) legger opp til.
FrP viser til sitt program, der de sier at jernbanenettet må åpnes for fri konkurranse, med et Transporttilsyn som kontrollerer og får et særskilt ansvar for sikkerheten.
Partiet vil følge opp NTP, legge bedre til rette for godstransporten og ha hyppigere avganger i tett befolkede områder.
Høyre viser til sin plan for transportsektoren, der partiet går inn for å konkurranseutsette alt vedlikehold. Det samme vil de gjøre med persontrafikken på alle strekninger, først Sørlandsbanen og Bergensbanen.
Satsingen på å bygge ut infrastrukturen skal fortsette.
KrF vil ikke privatisere drifts- og vedlikeholdsoppgavene, men sier samtidig at partiet ønsker å gi transportetatene større handlefrihet til å løse sine oppgaver.
– Hvis det medfører at det benyttes innkjøpte tjenester til noen oppgaver i en periode, ser vi ikke det som problematisk, svarer partiet.
KrF har merket seg de positive erfaringene etter konkurranseutsettingen av Gjøvikbanen, og i Stortinget har de gått inn for å vurdere dette på andre banestrekninger.
Rødt svarer ja på alle spørsmålene. I arbeidsprogrammet går de blant annet inn for å elektrifisere Nordlandsbanen, bygge mer dobbeltspor og flere kryssingsspor, samt høyhastighetstog mellom de store byene.
Senterpartiet ser positivt på muligheten for et høyfartsnett, men understreker at det er nødvendig med utredninger før det tas en beslutning.
Partiet går inn for å øke fornyingstakten og vedlikeholdet for å få mer pålitelige rutetider og redusert kjøretid.
De vil også ruste opp eksisterende banenett til å tåle hastigheter opp mot 200 kilometer i timen.
SV sier i sitt handlingsprogram at de større investeringene i første omgang må konsentreres om nærtrafikk rundt befolkningstette områder, og fullføring av dobbeltspor i intercity-triangelet.
Utbedringer og utbygginger må tilpasses kravene til et framtidig høyhastighetsnett, noe partiet ønsker å etablere mellom de store byene i Sør-Norge og Skandinavia.
Venstre svarer at det er vanskelig å garantere mot oppsigelser, men mener Jernbaneverkets drifts- og vedlikeholdsoppgaver ikke skal selges til private. Partiet ønsker å avvikle NSBs monopol på drift av persontog.
Når de svarer nei til å følge opptrappingsplanen i NTP 2010-2019 er begrunnelsen at Venstre vil øke satsingen på jernbane med 30 milliarder kroner mer i perioden enn den rødgrønne regjeringen.
Som en konsekvens går bevilgningene til vei ned med 20 milliarder i samme periode.
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin