JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Tillitskrise for svensk LO

Svensk fagbevegelse får bunnkarakter i fersk omdømmeundersøkelse. Aller dårligst karakter får LO.

Av i alt 13 fagforbund og hovedorganisasjoner som er med i undersøkelsen, er det bare akademikerforbundet Jusek som oppnår karakteren «OK omdømme». De øvrige får karakteren «svakt omdømme», bortsett fra LO som får stemplet «dårlig omdømme».

På en skala fra 1 til 100 scoret Jusek 60 poeng. Alle de øvrige fagorganisasjonene havner under 50 poeng.

Lederskapet trekker ned

Ifølge Svenska Dagbladet, som har publisert undersøkelsen, er det særlig på spørsmål om evnen til nytenking, evnen til å gjennomføre ting og det faglige lederskapet at de faglige organisasjonene scorer dårlig. På det siste temaet får LO bare 32 av 100 mulige poeng.

– Fagbevegelsen ser ut til å ha en betydelig omdømmeproblem. For flere av organisasjonene er det snakk om en dyp omdømmekrise, mener direktør Robert Gelmanovski i Nordic Brand Academy, som har gjennomført undersøkelsen.

Skylder på AMF-skandalen

I svensk LO tar man resultatene med stor ro. Kommunikasjonssjef Marie Linder viser til at undersøkelsen ble gjennomført i den perioden det stormet som verst omkring LO-leder Wanja Lundby-Wedin, på grunn av hennes rolle i skandalen om superfallskjermen til en tidligere direktør i det delvis LO-eide selskapet AMF Pension.

Les om AMF-skandalen.

Lederen for funksjonærorganisasjonen TCO innrømmer derimot at fagbevegelsen har et troverdighetsproblem.

– Dette må vi ta tak i. Det handler om å leve som vi lærer og om å vise at vi oppnår resultater som er viktige i folks hverdag, sier han til Svenska Dagbladet.

Om undersøkelsen

Omdømmeundersøkelsen ble gjennomført av Nordic Brand Academy, som er delvis eid av Stockholm universitet, i mai i år. Et webpanel på 6 000 personer ble stilt en rekke spørsmål om i alt 13 fagforbund og hovedorganisasjoners omdømme.

Annonse
Annonse