JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Solhjell misfornøyd med utdanningsbyråkratiet

– Det er et gap mellom utdanningsbyråkratiene og de som jobber på skolene og ute i arbeidslivet, sier kunnskapsminister Bård Vegar Solhjell.

torgny.hasaas@lomedia.no

– Dette er ikke en kritikk av disse byråkratiene, dette er en iakttakelse, sier statsråden. Han mener at dette også gjelder de store organisasjonene, fagbokforfatterne og politikerne. Solhjell understreker at det han snakker om i denne omgangen er fagopplæringen.

– Du finner svært få som selv har hatt problemer i skolen eller som har tatt en yrkesutdanning. Derfor oppstår det et gap mellom de som underviser på yrkesfagene og arbeider med opplæring i arbeidslivet på den ene siden, og de som lager politikken på den andre siden, sier Solhjell. Han mener at denne bakgrunnen gjør at de er lite praktisk orienterte.

Ulike læreplaner

Han vil ikke kritisere sine forgjengere som har gjort mange gode tiltak.

– Dette er en analyse, slår han fast, og gir to eksempler.

– Fra ulike fagopplæringsmiljøer blant annet i LO har det vært reist krav om at fagopplæring skal føre fram til generell studiekompetanse. Jeg stiller meg spørrende til dette, og frykter at dette kan føre til en ytterligere teoretisering av yrkesfagene, sier Solhjell.

– Det andre eksempelet er å ha ulike studieplaner slik at elever i yrkesfagene kan ha andre læreplaner i for eksempel norsk og engelsk i forhold til de som velger en teoretisk utdanning, mener han.

Karlsen-utvalget

Karlsen-utvalget som utredet fag- og yrkesopplæringen, avga sin innstilling,

Fagopplæring for framtida (NOU 2008: 18) i oktober i fjor. De slår fast at det skal være en lik læreplan for all videregående opplæring.

– Så du er uenig med Karlsen-utvalget?

– Nei, vi gjør nå en gjennomgang av læreplanen, og jeg vet ikke hva vi kommer til å konkludere med ennå.

– Mitt poeng er at vi må få en dreining mer i praktisk retning. Vi må få mer praksis inn i yrkesfagene, sier Solhjell

Annonse

Flere saker

Annonse