JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Frp bryter bystyrevedtak om Holmenkollbanen

Bystyrets klare vedtak om at Holmenkollbanen skal tilpasses handikappede brukere, er i ferd med å bli brutt. Verken bystyrepolitikerne eller samferdselskomiteen er informert.

vegard.velle@fagforbundet.no

Det er Frps Jøran Kallmyr som er byråd for miljø og samferdsel i Oslo og som er ansvarlig for utbyggingen av Holmenkollbanen. Til Fagbladet sier han at alt er i orden.

– Så langt det er praktisk mulig, legger vi til rette for handikappede på alle stasjonene vi pusser opp, sier han.

Verken tid eller penger

Men når vi ringer til Kollektivtransportproduksjon AS, som er byggherre for prosjektet, har de en annen historie å fortelle.

– Det fins verken tid eller penger til universell utforming av stasjonene på Holmenkollbanen. Det eneste stoppestedet som vil være fullt ut tilpasset handikappede, er Holmenkollen, sier Bjørn Holthe-Andersen, prosjektsjef for utbedringen.

Kollektivtransportproduksjon AS er klar over bystyrets vedtak.

– Jeg kjenner til at bystyret har ønsket universell utforming, men det er en stor utfordring. Der vi får det til, vil vi gjøre små tilpasninger, sier Holthe-Andersen.

Bystyrevedtak ignorert

Den 18. juni i 2008 vedtok et enstemmig bystyre: «Holmenkollbanen oppgraderes og moderniseres basert på en løsning som tilfredsstiller kravene til universell utforming.»

Den 22. april i år vedtok bystyret «Oslo kommunes strategiske plan for universell utforming». Den sier: «Kollektive transportmidler og holdeplasser skal være universelt utformet». Akkurat det motsatte av hva som skjer på Holmenkollbanen.

Vantro og forbannet

Norges Handikapforbund reagerer med vantro når de får høre at stasjonene på Holmenkollbanen ikke blir tilpasset for bevegelseshemmete.

– Det er jo ganske fantastisk. Her fins det vedtak og handlingsdokumenter for å legge til rette for universell utforming i denne byen. Og så ruster kommunen opp banen, og tar ikke hensyn til de handikappede! sier Birger Nymo, tilgjengelighetskonsultent i Norges Handikapforbund.

– Jeg har jobbet så mye mot kommunen at jeg blir ikke skuffet lenger. Vi stanger hodet i veggen.

Holdt for narr

Ifølge Jøran Kallmyr er han i dialog med Handikapforbundet når det gjelder utformingen av stasjonene. Men i Handikapforbundet føler de seg slett ikke lyttet til.

– Vi sitter i møte etter møte. Jeg føler vi blir holdt for narr. Vi har møtt t-baneselskapet, Ruter og you name it, forteller Birger Nymo.

Et stort problem er den dårlige kommunikasjonen mellom etatene, mener han.

– Det er jo vanntette skott mellom de ulike etatene. Den ene har jo ikke peiling på hva den andre gjør. Den ene etatsjefen skylder på den andre. Alle skal de holde budsjettene sine, og vi møter en total ansvarsfraskrivelse når det gjelder universell utforming, hevder Nymo.

Dråpe i havet

Handikapforbundet er ikke imponert over bevilgningene til universell utforming av hovedstaden.

– Pengene som blir satt av, er en dråpe i havet. Kommunen tar ikke utfordringene på alvor. I Stockholm setter de av 1,2 milliarder til universell utforming, i Oslo noen titalls millioner. Det står skralt til i denne byen, mener Nymo.

Heidi Rømming, som er SVs representant i miljø- og samferdselskomiteen, bekrefter at Jøran Kallmyr ikke har informert komiteen om den manglende utformingen.

– Nei, det har vi ikke hørt noe om. Jeg tok det som en selvfølge at stasjonene ville bli universelt utformet, sier hun.

Annonse
Annonse