JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Sosial dumping eller bare kaféprat?

Fagforeningen ved AS Rockwool i Moss krever innsyn i forholdene hos en innleid transportbedrift, etter mistanek om sosial dumping. Bedriften sier nei.



27.08.2009
13:00
16.12.2013 10:55

Verken AS Rockwool i Moss eller Moss Kjemiske Arbeiderforening vil opplyse om lønns- og arbeidsvilkår for ansatte i det innleide selskapet Eftedal Transport AS. Heller ikke daglig leder i transportselskapet, Geir Olav Eftedal, eller mangeårig tillitsvalgt i selskapet vil det. Terje Haakonsen henviser til konkurransesituasjonen og sier at det snakkes for mye på kafeene. Fagforeningen i Moss hevder at den har informasjon om gjentatte brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene og flere tilfeller av dårlige lønns- og arbeidsvilkår.

Vi er solidariske

– Fagforeningen har bedt om innsyn av hensyn til sjåførene etter at flere selv tok opp egne lønns- og arbeidsvilkår med oss. Dette er en solidarisk handling fra vår siden, sier Ronny Kristoffersen, klubbleder hos Rockwool.

Klubblederen vil ikke kommentere saken ut over at klubben mener at tariffavtalen åpner for innsyn også hos en underleverandør.

Rett til innsyn

Eftedal Transport AS eies av Volum Transport i Larvik. Selskapet driver i bransjen toll og spedisjon og transporttjenester. Utøvende selskap er Volum Transport og kjører blant annet for Rockwool i Moss. Tvisten dreier seg med andre ord om tillitsvalgtes rett til å få dokumentert lønns- og arbeidsvilkår hos en underleverandør.

Også hos underleverandører

Fagforeningen i Moss viser til bestemmelser i tariffavtalen og mener at bedriften (Rockwool) har ansvar også for å påse at underleverandører som bedriften inngår avtale med, har arbeidsavtale med sine ansatte.

Vil ikke kommentere

Verken transportplanlegger Frank Lillevik eller fabrikksjef Terje Hauge hos Rockwool vil uttale seg. Lillevik henviser til Hauge, som svarer at bedriften ikke vil kommentere tvisten før møtet mellom forbundet og NHO er holdt.

Ifølge forbundet mener bedriften at bestemmelsen om innsyn i tariffavtalen ikke gjelder fordi den betrakter avtalen med Volum Transport som tjenestekjøp. Industri Energi støtter fagforeningen.

Få tilsvarende saker

– Vi har hatt få tilsvarende saker, og antallet er redusert i takt med bedre forståelse for tariffavtalen, sier forhandlingsleder Terje Valskår i forbundet.

– Dette er en litt spesiell sak, som forbundet viderefører fordi det her er snakk om kjøp av tjenester hos en underavdeling, altså av

Uten tariffavtale

–Når sjåfører møtes på kafeer, oppstår rene syforeninger, der det snakkes også om priser i tillegg til lønn. Det er helt på det rene at det også overdrives en smule ved kafébordene, sier Terje Haakonsen, som har jobbet i snart 13 år i firmaet.

– I løpet av disse årene har jeg ikke hatt problemer med ledelsen. Derfor har vi heller ikke sett behovet for å organisere oss og tegne tariffavtale. Derimot er det tegnet arbeidskontrakt. Arbeidstilsynet har sett på forholdene, og vilkårene er godkjent av lastebileierforbundet, forteller han.

Brudd på kjørebestemmelsene?

– Forbundet Industri Energi skriver i en pressemelding at det påstås at Moss Kjemiske Arbeiderforening skal ha informasjon om gjentatte brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene samt flere tilfeller av dårlige lønns- og arbeidsvilkår.

– Jeg kjenner ikke saken. Dette er helt ukjent for meg til tross for at vi har kjørt for bedriften i en årrekke. Muligens kan tvisten skyldes etterdønningene av at våre sjåfører klaget på uvøren lasting i Moss, men jeg har ingen detaljer om selve tvistesaken.

Ingen tvang

– Likevel er brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene alvorlige?

– Vi har eksempler på sjåfører som har brutt bestemmelsene. Da dette ble oppdaget, ble det tatt opp med den berørte sjåfør. Jeg har ikke kjennskap til at bedriften har pålagt sjåfører å bryte bestemmelsene. Når brudd har skjedd, er det fordi sjåførene selv har tatt seg til rette.

Betaler ikke dårligere

– Hva med lønn?

–Den kan umulig være dårligere enn hva andre transportselskap opererer med. Hvis det hadde vært tilfelle, hadde ikke sjåfører som slutter hos oss kommet så raskt tilbake.

– Er du villig til å opplyse om lønns- og arbeidsbetingelsene?

Får ut informasjon

– Dette er noe vi sjåfører får snakke sammen om, ta spørsmålet opp med dagens tillitsvalgt og bedrift, men vi er ikke interessert i å spre detaljer rundt kafébordene, sier Terje Haakonsen, som understreker at han aldri har hatt problemer med å få ut informasjon om grunnlaget for utbetaling av lønn i bedriften.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
27.08.2009
13:00
16.12.2013 10:55



Mest lest

TØFFERE KONKURRANSE: Fra 1. november blir reglene for å få drosjeløyve endret. Tom Svendsen mener regjeringen med det legger ytterlige sten til byrden.

TØFFERE KONKURRANSE: Fra 1. november blir reglene for å få drosjeløyve endret. Tom Svendsen mener regjeringen med det legger ytterlige sten til byrden.

Martin Guttormsen Slørdal

Tom (62) kan ikke lenger leve av å være drosjesjåfør: – Blir sosialklient eller minstepensjonist

FIKK IKKE PENSJONSINNBETALING PÅ SJU ÅR: Endre Waage ble aldri meldt inn til «obligatorisk tjenestepensjon» slik loven krever. Nå får han og kollegaene erstatning.

FIKK IKKE PENSJONSINNBETALING PÅ SJU ÅR: Endre Waage ble aldri meldt inn til «obligatorisk tjenestepensjon» slik loven krever. Nå får han og kollegaene erstatning.

Privat

Endre ble nektet pensjonen han hadde rett på. Nå får han og kollegaene millionerstatning

NY PRAKSIS: Hovedverneombud ved Yara Porsgrunn, Roger Hansen, er glad for at videomøtene ikke lenger tas opp.

NY PRAKSIS: Hovedverneombud ved Yara Porsgrunn, Roger Hansen, er glad for at videomøtene ikke lenger tas opp.

Privat

Verneombud fikk stoppet opptak av videomøter: – Kan være en felle, sier advokat

– Ved å fjerne denne regelen kan en permittert jobbe så mye som mulig opp mot full stilling. Nav kan dekke det resterende. Dette vil bli billigere for Nav, sier klubbleder ved Scandic Parken i Ålesund. (Illustrasjonsfoto)

– Ved å fjerne denne regelen kan en permittert jobbe så mye som mulig opp mot full stilling. Nav kan dekke det resterende. Dette vil bli billigere for Nav, sier klubbleder ved Scandic Parken i Ålesund. (Illustrasjonsfoto)

Eirik Dahl Viggen

Permitterte må takke nei til jobb – taper dagpenger

MEKLING: LO Stat-leder Egil André Aas (t.h.) startet onsdag meklingen i statsoppgjøret, der riksmekler Mats Wilhelm RUland (t.v.) og mekler Richard Saue skal prøve å hjelpe partene til å finne en løsning.

MEKLING: LO Stat-leder Egil André Aas (t.h.) startet onsdag meklingen i statsoppgjøret, der riksmekler Mats Wilhelm RUland (t.v.) og mekler Richard Saue skal prøve å hjelpe partene til å finne en løsning.

Eirik Dahl Viggen

Lønna til statsansatte: Nå er meklinga i gang

UVISS FRAMTID: Maria Gazul har søkt mange nye stillinger og har også sett på mulighetene for å ta mer utdanning. Familiens økonomi bekymrer henne.

UVISS FRAMTID: Maria Gazul har søkt mange nye stillinger og har også sett på mulighetene for å ta mer utdanning. Familiens økonomi bekymrer henne.

Lars Åke Andersen

Maria (41) blir arbeidsledig: – Jeg vet ikke helt hvordan vi skal klare oss

26.000 HK-medlemmer skal stemme over meklingsresultatet mellom Handel og Kontor og Virke – her ved HK-leder Christopher Beckham (t.v.) og Bård Westbye, forhandlingsansvarlig i Virke.

26.000 HK-medlemmer skal stemme over meklingsresultatet mellom Handel og Kontor og Virke – her ved HK-leder Christopher Beckham (t.v.) og Bård Westbye, forhandlingsansvarlig i Virke.

Erlend Angelo

Lønnsoppgjøret: Dette skjer om medlemmene stemmer nei

Å få seg ny jobb i koronatid kan bety en digital arbeidshverdag. Nyutdannede Lisa Sofie Ericsson ble sendt rett hjem med PC og mobil.

Å få seg ny jobb i koronatid kan bety en digital arbeidshverdag. Nyutdannede Lisa Sofie Ericsson ble sendt rett hjem med PC og mobil.

Nadia Frantsen

Tusen søkte på jobben i Nav. Lisa fikk den

Tommelen opp hos Tom Jacobsen, hovedtillitsvalgt, hos Norcem i Brevik.

Tommelen opp hos Tom Jacobsen, hovedtillitsvalgt, hos Norcem i Brevik.

Trond Elstad

Tom (63) kunne blitt pensjonist, men så kom gladmeldingen fra Erna. Nå tar han fire nye år

Forbundet har også fått ja på en viktig endring som særlig kommer likestillingen til gode. (Illustrasjonsfoto)

Forbundet har også fått ja på en viktig endring som særlig kommer likestillingen til gode. (Illustrasjonsfoto)

Colourbox.com

Elektrikere får ny lønn – og innleiereglene strammes inn

Lønnsoppgjøret:

Bussjåførene ved Norgesbuss Ekspress på Rommen i er kampklare fra første streikedag. Der er det full oppslutning om kravet om høyere lønn. Fra venstre Carlos Nunez, Ole-Arnstein Røang, Rune Hanssen, John Arild Hole, Isam Wabi Bakir, Per ole Melgård og Habte Kebreab.

Bussjåførene ved Norgesbuss Ekspress på Rommen i er kampklare fra første streikedag. Der er det full oppslutning om kravet om høyere lønn. Fra venstre Carlos Nunez, Ole-Arnstein Røang, Rune Hanssen, John Arild Hole, Isam Wabi Bakir, Per ole Melgård og Habte Kebreab.

Håvard Sæbø

Busstreiken trappes opp med over 4.500 nye sjåfører: Se lista

Resultatet i kommuneoppgjøret innebærer et tillegg på 1.400 kroner for sykepleierne.

Resultatet i kommuneoppgjøret innebærer et tillegg på 1.400 kroner for sykepleierne.

Tri Nguyen Dinh

– 1.400 kroner ekstra er ikke nok for å rekruttere eller beholde sykepleiere

Leder for bransjerådet for bussbransjen i Felles forbundet, Per Ole Melgård, informerer sine kolleger om grunnlaget for streiken første streikedag.

Leder for bransjerådet for bussbransjen i Felles forbundet, Per Ole Melgård, informerer sine kolleger om grunnlaget for streiken første streikedag.

Håvard Sæbø

Dette kan stoppe busstreiken: Slik vurderer de tvungen lønnsnemnd

Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte

Nav må betale saksomkostninger til LO-medlemmer, slår Høyesterett fast

STÅR FRAM: Målfrid J. Frahm Jensen ble utsatt for omfattende gjengjeldelser da hun varslet. Nå håper hun flere får bedre kompetanse og kunnskap om varsling og varslingens krefter.

STÅR FRAM: Målfrid J. Frahm Jensen ble utsatt for omfattende gjengjeldelser da hun varslet. Nå håper hun flere får bedre kompetanse og kunnskap om varsling og varslingens krefter.

Marie von Krogh

Målfrid varslet om forhold på jobben. Så vurderte sjefen å få henne innlagt

Bjørn A. Grimstad

Anleggsarbeidere får ny lønn: Minstelønna økes med 9,50 kroner per time

Kommentar

Det finnes noe som er enda kjipere enn busser som står, skriver Mímir Kristjánsson.

Det finnes noe som er enda kjipere enn busser som står, skriver Mímir Kristjánsson.

Ihne Pedersen

«Det finnes noe som er enda kjipere enn busser som står»

FAGBREVET I SKUFFEN: Vekteren Tyra Lillegård greide fagprøven etter to års vanskelig læretid, men har beviset liggende i skuffen fordi det gir vonde minner. I dag er hun tillitsvalgt i Oslo og Akershus vekterklubb i Securitas med spesielt ansvar for lærlingene.

FAGBREVET I SKUFFEN: Vekteren Tyra Lillegård greide fagprøven etter to års vanskelig læretid, men har beviset liggende i skuffen fordi det gir vonde minner. I dag er hun tillitsvalgt i Oslo og Akershus vekterklubb i Securitas med spesielt ansvar for lærlingene.

Martin Guttormsen Slørdal

Tyra (25) var på gråten av glede da vekterne gikk til streik

Hans Ole Rian er skuffet over at stønadsordningen for selvstendige, frilansere og lærlinger fjernes 1. november.

Hans Ole Rian er skuffet over at stønadsordningen for selvstendige, frilansere og lærlinger fjernes 1. november.

Helge Rønning Birkelund

Regjeringen vil kutte 2,2 milliarder i krisestøtten til selvstendige og frilansere: – Veldig skuffende, sier forbundsleder

MARKERER: Marit Sauge, klubbleder i bussarbeiderklubben i Oslo Sporveiers arbeiderforening i Fagforbundet, har ikke fått kjeft fra passasjerene for å streike.

MARKERER: Marit Sauge, klubbleder i bussarbeiderklubben i Oslo Sporveiers arbeiderforening i Fagforbundet, har ikke fått kjeft fra passasjerene for å streike.

Bjørn A. Grimstad

Bussjåfør Marit streiker: – Vi har måttet gi opp lønnsøkning for å få lov til å gå på do


Flere saker