JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Tilfreds med reiselivsstrategi

LO er tilfreds med sin innflytelse på Regjeringens reiselivsstrategi, men dokumentet får honnør også fra de andre aktørene bransjen.

Den ble overveiende positivt mottatt, Regjeringens nasjonale strategi for reiselivsnæringen, som lå ferdig signert 18. desember i fjor.

Nærings- og handelsminister Dag Terje Andersen presenterte den på LOs reiselivskonferanse for nærmere 50 representanter fra fagbevegelsen sentralt og lokalt og det politiske apparatet. De fikk en kjapp, men samtidig effektiv gjennomgang av hvordan Regjeringen vil satse på å utvikle en av verdens raskest voksende næringer.

Bruker penger på reiser

– Den største veksten i privatøkonomien er det vi bruker på reiser. Norge har noen spesielle forutsetninger som vi må utnytte. Vi kan ikke konkurrere på lav pris, men gjøre opplevelsen for de besøkende så god at de kommer tilbake, sa Andersen.

Han fastslo også at Nordlyset ei vinternatt er minst like imponerende som kuppelen i Peterskirken i Roma, og at når vi er såpass gode på produktivitet, må vi først og fremst målrette reiselivstiltakene der vi kan lykkes.

72 enkelttiltak

Han understreket nødvendigheten av å se helhetlige og gode produkter i det vi skal selge innen reiseliv og at dette krever samarbeid og nettverk, innovasjon og å utnytte de strategske ferdighetene vi har innen reiselivsnæringen.

Reiselivsstrategien har sju hovedstrategier utover det som kan telles i statlige midler. Den skal satse på innovasjon, være bærekraftig, inneholde kvalitet, sørge for kompetanseutvikling, stå for områdeutvikling, satse på markedsføring og profilering, samt legge til rette for en enda bedre organisering av reiselivsnæringen.

Totalt kunne statsråden konstatere at Regjeringen har lagt inn 72 enkelttiltak for å oppnå hovedstrategiene.

Ansatte-ressursen

– De ansatte er reiselivsnæringens viktigste ressurs. Kompetanse og kunnskap er avgjørende for denne næringen. Derfor er det også laget et eget kompetanseprogram der Innovasjon Norge blant annet skal sørge for en database over kompetansen, et eget fagprogram for reiseliv, et forskningsprogram, tilrettelegge for at informasjonen er tilgjengelig og det skal gjennomføres en utredning om ringvirkninger av satsingen, sa Andersen.

Leder av LOs reiselivsutvalg, Jens-Petter Hagen fra Fellesforbundet, bekreftet at LO har fått veldig god innflytelse på innholdet i reiselivsstrategien.

– På slike reiselivskonferanser snakkes det ofte om marked og produkt, men sjelden om de ansatte. LOs interesse i denne strategien har først og fremst dreiet seg om å ivareta medlemmenes interesser. Det føler jeg vi har fått til, sa Hagen.

Han pekte også på at reiseliv globalt sett er kulturelt viktig, den gir kontakt over landegrenser, den er fredsskaper, skaper sysselsetting og ofte er ungdoms første kontakt med yrkeslivet.

– Regjeringens strategi er veldig bra, men LO er først og fremst opptatt av å skape enda flere helårs arbeidsplasser innen næringen. Vi vil si nei til sosial dumping, satse på kompetanseutvikling, styrke samarbeidet lokalt og regionalt, styrke markedsføringen av Norge og kreve at næringen bidrar til å nå målene i strategien, sa Hagen.

Kan misbrukes

Bransjedirektør i HSH, Rolf Forsdahl, sa at Regjeringens strategidokument er noe av det beste de har sett, men at den også kan føre til feil bruk av statlige midler der storprodusenter av reiseliv kan ta makt fra de mindre aktørene, og distriktsinnflytelsen kan føre til for mange «småkonger». Utfordringene for å gjennomføre strategien er mange.

– Vi vet at transport blir dyrere, hotellovernatting blir dyrere – særlig i byene, vi får større konkurranse fra andre land, vi vil møte et mer krevende marked og få flere «brysomme» turister. Derfor må vi blant annet bygge verdikjeder, få bedre service og bygningsmasse, heve kompetansen, skape bredere kontaktflater mot næringsliv og kultur, sa Forsdahl, som også vektla dette:

– Vi trenger samarbeid og fellesskap med arbeidstakerne, felles visjoner, realistiske vurderinger og åpne linjer med tillit begge veier.

Annonse

Flere saker

Annonse