JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Greit med Media Norge

– Slik eierstrukturen har blitt nå, synes jeg dannelsen av Media Norge er greit, sier Jone Laursen, klubbleder for grafikerne i Stavanger Aftenblad.

Fellesforbundets Jone Laursen var i utgangspunktet imot sammenslutningen av de store regionavisene i Norge.

Han karakteriserte det som et kupp da Schibsted kjøpte seg opp i Stavanger Aftenblad rett før generalforsamlingen i 2007, og dermed sikret flertall for fusjonen.

– Vi har nå sett kapitalen i fri utfoldelse, sa han til magasinett.org da.

Også de andre klubbene i avisa var mot fusjonen.

Mer enn 75 prosent

Etter at Medietilsynets nei til fusjonen overraskende ble opphevet av Klagenemnda i går, tar Jone Laursen til etterretning av Media Norge nå vil bli dannet.

– Schibsted eier nå over 75 prosent av avisen, så dette er en grei sak. Jeg er heller ikke redd for arbeidsplassene våre i prosessen framover. Schibsted har ikke dårlig rykte på det området, sier Laursen.

Må selge seg ned

Etter vedtaket i Klagenemnda må Schibsted nå selge seg ut av Adresseavisen, som valgte å stå utenfor Media Norge. Schibsted må også selge seg ned til 40 prosent i Harstad Tidende-gruppen.

Media Norge vil bestå av Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen. I medieverdenen spekuleres det nå om fusjonen vil utløse nye konstellasjoner i resten av avisbransjen i Norge.

Media Norge skal på børs, men det kan tidligst skje i oktober/november, sa Schibsted-direktør Birger Magnus tirsdag.

Annonse
Annonse