– Greit med Media Norge
– Slik eierstrukturen har blitt nå, synes jeg dannelsen av Media Norge er greit, sier Jone Laursen, klubbleder for grafikerne i Stavanger Aftenblad.
Fellesforbundets Jone Laursen var i utgangspunktet imot sammenslutningen av de store regionavisene i Norge.
Han karakteriserte det som et kupp da Schibsted kjøpte seg opp i Stavanger Aftenblad rett før generalforsamlingen i 2007, og dermed sikret flertall for fusjonen.
– Vi har nå sett kapitalen i fri utfoldelse, sa han til magasinett.org da.
Også de andre klubbene i avisa var mot fusjonen.
Mer enn 75 prosent
Etter at Medietilsynets nei til fusjonen overraskende ble opphevet av Klagenemnda i går, tar Jone Laursen til etterretning av Media Norge nå vil bli dannet.
– Schibsted eier nå over 75 prosent av avisen, så dette er en grei sak. Jeg er heller ikke redd for arbeidsplassene våre i prosessen framover. Schibsted har ikke dårlig rykte på det området, sier Laursen.
Må selge seg ned
Etter vedtaket i Klagenemnda må Schibsted nå selge seg ut av Adresseavisen, som valgte å stå utenfor Media Norge. Schibsted må også selge seg ned til 40 prosent i Harstad Tidende-gruppen.
Media Norge vil bestå av Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen. I medieverdenen spekuleres det nå om fusjonen vil utløse nye konstellasjoner i resten av avisbransjen i Norge.
Media Norge skal på børs, men det kan tidligst skje i oktober/november, sa Schibsted-direktør Birger Magnus tirsdag.