Stortingsvalget
Kjære medlemmer. Valget 14. september vil i hovedsak dreie seg om hvilket fremtidig samfunn vi ønsker å leve i. Et samfunn bygget på den norske modellen der alle skal ha like muligheter til utdannelse, arbeid og til en verdig alderdom, eller et samfunn der de rike skal bli rikere, forskjellene skal bli større, arbeidslivet hardere og de kollektive løsninger og avtaler skal bort.
De rødgrønne partiene mener helt klart at den norske modellen skal videreføres, og at det offentlige må spille en viktig rolle for å videreutvikle dagens velferdssamfunn. De borgerlige partiene, og spesielt Fremskrittpartiet, mener det aller meste av offentlige oppgaver bør privatiseres og at markedet skal være styrende på bekostning av fellesskapet. Mens FrP og Høyre slåss om å gi mest mulig skattelette til de rikeste, vil de rødgrønne heller bruke penger på viktige samfunnsoppgaver som skole, helsetilbud, god eldreomsorg og satsing på infrastruktur som jernbane og vei.
Når noen av de aller rikeste her i landet gir store pengegaver til FrP og Høyre er det sjølsagt fordi de to partiene har en politikk som passer dem. Når LO og Norsk Jernbaneforbund gir penger til de rødgrønne partiene, er det fordi de har en politikk som passer veldig bra for den vanlige arbeidstaker.
LO og NJF har i forbindelse med valget stilt flere spørsmål til de politiske partiene om viktige saker innenfor arbeidsliv og jernbane. Svarene viser store forskjeller. Når det gjelder fremtidens arbeidsliv vil de borgerlige partier, spesielt FrP og Høyre, svekke ordninger for arbeidstakerne. De ønsker et fleksibelt arbeidsmarked, der arbeidsgiver skal bestemme mer. Vi husker fire år tilbake, da det borgerlige flertall vedtok å svekke arbeidsmiljøloven på viktige punkter. Vi husker også at den rødgrønne regjering reverserte dette vedtaket straks de kom til makten. Dersom det blir regjeringsskifte, må vi være forberedte på at det kan bli store endringer i lovverket.
NJFs spørsmål om jernbanepolitikk viser også klare skiller mellom partiene. De rødgrønne vil videreføre dagens politikk. De vil ikke privatisere Jernbaneverket eller sette persontrafikken ut på anbud. Det vil samtlige av de borgerlige partiene. Det betyr at de ønsker at helt andre selskaper enn NSB skal trafikkere norske spor.
For våre medlemmer vil det bety angrep på lønn, pensjonsforhold og arbeidsordninger.
På spørsmålet om organisering, privatisering og oppsigelser i Jernbaneverket går skillelinjen mellom FrP og Høyre på den ene siden, og de andre partiene. FrP og Høyre gir ingen garantier mot at drifts- og vedlikeholdsoppgavene skal privatiseres og de ansatte sies opp. De gir heller ikke garanti for at Jernbaneverket skal fortsette som forvaltningsbedrift. De øvrige partier gir oss de garantier vi trenger.
Høsten 2004 gikk vi ut i politisk streik mot det borgerlige stortingsflertallet som vedtok å privatisere Jernbaneverkets drifts- og vedlikeholdsoppgaver, og si opp over tusen ansatte. Høsten 2005 stoppet den rødgrønne regjeringen privatiseringen og trakk tilbake vedtaket om oppsigelser. En stemme til de borgerlige partier kan sette oss i samme situasjon. Jeg syns ikke vi skal ta den sjansen.
Jeg er klar over at våre medlemmer stemmer forskjellig, og jeg har respekt for den enkeltes valg. Ut fra den politikk som føres mener jeg likevel vi bør stemme på partier som ønsker å videreutvikle velferdssamfunnet basert på kollektive løsninger, og vil legge til rette for et godt arbeidsliv og en god jernbanepolitikk, altså de rødgrønne.
Jeg vil oppfordre alle våre medlemmer til å bruke stemmeretten 14. september. Husk at hver stemme er viktig.
Godt valg.
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin