JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Storbyer bør overta kollektivtrafikken

Storbyene må få ansvar og kontroll over kollektivtrafikken, mener stortingskandidat for Oslo Venstre, Ola Elvestuen.

Han slår fast at kollektivtrafikk dreier seg om byutvikling og at det er byene som har ressurser og kraft for å legge til rette for bedre kollektivtrafikk.

– I dag har ikke kommunene noe direkte ansvar for kollektivtrafikken, men er bare reguleringsmyndighet. Dette betyr at staten, fylkene og kommunene kan skylde på hverandre når noe går galt i stedet for å gjøre noe med problemene, sier han.

Belønningsordning

Venstre vil innføre den samme ordningen som man har i Sverige der len (fylker) og kommuner har felles ansvar.

Elvestuen mener at det må innføres en statlig belønningsordning for kommuner som satser kollektivt.

Han viser til at man hadde en slik ordning under Bondevik-2 regjeringen da Venstres Torhild Skogsholm var samferdselsminister.

– Eksisterer allerede

Statssekretær Erik Lahnstein (Sp) i Samferdselsdepartementet synes utspillet til Elvestuen er pussig.

– Sannheten er at denne belønningsordningen fortsatt eksisterer, og i løpet av denne stortingsperioden er tilskuddene som gis gjennom denne ordningen blitt doblet, sier han.

Ifølge Lahnstein får ni byer støtte gjennom denne ordningen. Støtten gis til byer som er villige til å gjennomføre tiltak for å begrense privatbilbruken, og som i tillegg satser spesielt på gode alternativer.

Ønsker samarbeid

– Vi er helt enige med Venstre i at langt mer bør gjøres for å få til et bedre kollektivtilbud i byene, og for å begrense privatbilbruken, sier Lahnstein.

Han er også enig i at samarbeidet mellom kommunene og fylkeskommunene kan bli bedre, men tror ikke at løsningen er å gi kommunene direkte ansvar for kollektivtrafikken.

– Kommunene, fylkeskommunene og staten er uansett nødt til å ha et tett samarbeid, sier han. (ANB-NTB)

Annonse
Annonse