JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Bare ett regjeringsalternativ

Transportarbeiderforbundet er fornøyd med regjeringas ambisiøse planer for veiutbygging.

– Problemet er etterslepet skapt av tidligere regjeringer, sier Lars Johnsen, Transportarbeiderforbundets 1. nestleder.

Jan Monsrud og Asbjørn Wethal, som begge er seniorrådgivere i Statistisk Sentralbyrå (SSB), oppsummerer i artikkelen «Betydelig vekst i vei- og jernbaneinvesteringer» utviklingen de siste årene slik:

De samlede investeringene til veier har økt med 140 prosent i nominelle priser siden 2001, til 19 milliarder kroner i 2009.

Investeringene i riksvei er nesten doblet, til 14,7 milliarder kroner, i perioden 2004 til 2009. Veksten kommer hovedsakelig fra bompenger.

I 2004 sto de statlige midlene for 68 prosent av riksveiinvesteringene, mens de i 2009 utgjorde 51 prosent, noe som tilsvarer 7,5 milliarder kroner.

Likevel har de statlige investeringene økt med 2,3 milliarder fra 2004 til 2009.

Godt fornøyd

Lars Johnsen, sier disse tallene bekrefter det forbundet har hevdet i lang tid.

– Vi er godt fornøyd med den rødgrønne regjeringa som har fulgt opp målene i Nasjonal Transportplan. Det har nemlig ingen annen tidligere regjering gjort, sier Johnsen.

– Regjeringa har ambisiøse planer for veiutbygging, noe som er veldig bra. Problemet er etterslepet som er skapt av tidligere regjeringer både når det gjelder utbygging av vei og vedlikehold.

Stort etterslep

Lars Johnsen understreker at Transportarbeiderforbundet er utålmodig.

– Nasjonal Transportplan må overoppfylles skal vi komme i mål. Det er et stort etterslep som må tas igjen, og det eneste regjeringsalternativet som har tillit i denne saken er den rødgrønne regjeringa.

– Frp er ikke å stole på. Veiutbygging må ses i sammenheng med klimautfordringene og økt satsing på kollektivtrafikk i byen og bynære området, sier 1. nestleder Lars Johnsen i Transportarbeiderforbundet.

Internasjonal sammenlikning

I ovennevnte artikkel har de to seniorforskerne i SSB sammenliknet de norske investeringene i med våre naboland.

I 2007 var Norges investeringer i offentlig vei på 15,5 milliarder kroner. Dette var om lag fire milliarder mer enn hva som ble investert i veisektoren i Sverige samme år. De danske investeringene samme året var på 8,2 milliarder, mens det i Finland ble investert 6,5 milliarder kroner.

Annonse
Annonse