Frykter for trafikksikkerheten med FrP bak rattet
Stortingsrepresentant Truls Wickholm (Ap) mener FrP står for en "tut og kjør" politikk og er mer opptatt av at folk skal kunne gjøre som de vil, enn av trafikksikkerhet. FrPs Per Sandberg fnyser av kritikken.
nina.hanssen@lomedia.no
Truls Wickholm er inne i sin første periode som stortingsrepresentant og er medlem av transport- og kommunikasjonskomiteen. Han er opprørt etter de siste utspillene fra FrP-politikere om samferdsel og viser til følgende medieutspill fra FrP-politikere den siste tiden.
"FrP sier nei til fotobokser og gjennomsnittsmålinger (stortingsrep. Bård Hoksrud FrP). De vil legge ned Utrykningspolitiet (nestleder i FrP Per Sandberg på TV 15/8)
De vil ha høyere fartsgrenser (Gjermund Hagesæther stortingsrepresentant FrP) og sier ja til salg av alkohol på bensinstasjonene (justispolitisk talsmann for FrPJan Arild Ellingsen NTB/VG 26. juni 2009)”.
Risikerer livet
Hvis dette blir den nye samferdselssatsingen fra en eventuell FrP-regjering, vil dette ifølge Wickholm være en katastrofe for antall drepte på norske veier.
– Det er helt urimelig at jeg og andre skal risikere livet på norske veier bare for at FrP-politiker Bård Hoksrud og andre skal slippe å bli tatt bilde av. Vi vet at fotobokser virker. Da er det umoralsk og ikke bruke dem, sier han. Han er også bekymret for liberaliseringen av alkoholsalg i butikker og bensinstasjoner. Wickholm sier han støtter bruk av bompenger der det er et lokalt ønske om det, men presiserer at dette ikke kommer i stedet for statlige bevilgninger.
– Dette kommer som et tillegg. Det vil koste 120 milliarder å kvitte seg med bompenger i Norge. FrP går til valg på dette, mens Høyre har avlyst en uansvarlig økonomisk politikk. Folk som stemmer FrP for å kvitte seg med bommer blir lurt. Like lurt som de er med FrP i Os, Oslo og Austervoll, sier han.
Samferdsel på ville veier
Per Sandberg slår nå tilbake påstander fra Truls Wickholm.
– Jeg er ikke overrasket over uttalelsene til Wickholm. Han representerer jo ytterste venstresiden i Arbeiderpartiet som vil ha bilene bort fra veiene. Wickholm tilhører jo egentlig SV, sier Sandberg, som er lite imponert over de rødgrønnes samferdselspolitikk.
– Dagens samferdselspolitikk er på ville veier. Mye av dette skyldes at SV er i regjeringen. En fersk rapport viser at 1 av 4 dødsulykker skyldes dårlige veier. Hele 70 prosent av alle ulykkene i trafikken skyldes dårlig infrastruktur. Dagens veier er for dårlig. Det burde bekymre Wickholm, sier han.
Ingen overvåking med FrP
Sandberg har planene klare hvis de kommer i regjeringsposisjon.
– Vi skal først bygge gode veier, deretter øke hastigheten på disse veiene og da trenger vi ikke overvåkingsutstyr som fotobokser og gjennomsnittsmålinger, sier han. Sandberg mener at fotobokser er et resultat av en dårlig infrastruktur.
Veier på ulandsnivå
– Vi i FrP har sagt at vi skal ta en gjennomgang av norske veier. I dag er det mange paradokser der det er 80 km/t på grusveier og det blir ikke mindre, men flere bøter med fotobokser. Folk bryr seg ikke om dem, sier han.
Sandberg fnyser av Wickholms uttalelse om at han må risikere livet på norske veier for at ikke noen vil bli tatt bilde av.
– Dette er en håpløs påstand. Wickholm skjønner ikke at infrastrukturen i Norge er på ulandsnivå, sier han.
Sandberg viser til at FrP i sitt forslag til Nasjonal Transport Plan(NTP) har lagt inn 10-20 milliarder mer i året.
– Fram til 2019 skal vi bruke 580 milliarder på å styrke infrastrukturen. Både veiene og jernbaneskinnene skal rustes opp. Vi skal lære av det de har gjort i Sverige, Danmark og Finland, sier Sandberg. Dessuten har vi ønske om å fullføre Trygve Brattelis veiplan fra 1962 som vi mener er en god plan. Før i tiden hadde Arbeiderpartiet visjonære ledere. Det har de ikke i dag, sier han.
– Truls Wickholm og mange andre på venstresiden vil ha lyntog for enhver pris. Men de utelater å fortelle at de da samtidig vil legge ned 42 flyplasser, sier han sarkastisk. Sandberg vil ikke ha bompengeringer.
– Bompenger er statlig utpressing på lokale politikere og næringsliv. Vi skal ikke drive med straffesanksjonering, sier han.
Ikke mer fyll
Sandberg frykter heller ikke mer fyll på veiene om de åpner for vin og øl i dagligvarebutikkene.
– Vi skal ikke selge sprit i butikkene. Hvis Wickholm mener øl og vin vil føre til mer fyll, bør han stenge ølsalget i alle landets butikker, sier han. Per Sandberg avviser at han skal legge ned Utrykningspolitiet (UP).
– FrP ønsker i stedet å bruke kompetansen til de ansatte til kriminalbekjempelse, og heller la ordinære politi- og trafikkstasjonene til Vegdirektoratatet ta seg av trafikkontrollen. Men da skal vi selvsagt øke ressursene til politiet først, sier Sandberg.
Helhetlig politikk
Wickholm er lite imponert over Sandberg og er stolt over den samferdselspolitikken de rødgrønne har ført disse fire årene.
– Vi har faktisk i denne perioden fått til et stort jernbaneløft og styrket kollektivtransporten. Jeg mener byene blir bedre å bo i med mer kollektivtrafikk og færre biler, men utenfor byene er det først og fremst bilen som gjelder, sier han.
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin