JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Frykter for trafikksikkerheten med FrP bak rattet

Stortingsrepresentant Truls Wickholm (Ap) mener FrP står for en "tut og kjør" politikk og er mer opptatt av at folk skal kunne gjøre som de vil, enn av trafikksikkerhet. FrPs Per Sandberg fnyser av kritikken.

nina.hanssen@lomedia.no

Truls Wickholm er inne i sin første periode som stortingsrepresentant og er medlem av transport- og kommunikasjonskomiteen. Han er opprørt etter de siste utspillene fra FrP-politikere om samferdsel og viser til følgende medieutspill fra FrP-politikere den siste tiden.

"FrP sier nei til fotobokser og gjennomsnittsmålinger (stortingsrep. Bård Hoksrud FrP). De vil legge ned Utrykningspolitiet (nestleder i FrP Per Sandberg på TV 15/8)

De vil ha høyere fartsgrenser (Gjermund Hagesæther stortingsrepresentant FrP) og sier ja til salg av alkohol på bensinstasjonene (justispolitisk talsmann for FrPJan Arild Ellingsen NTB/VG 26. juni 2009)”.

Risikerer livet

Hvis dette blir den nye samferdselssatsingen fra en eventuell FrP-regjering, vil dette ifølge Wickholm være en katastrofe for antall drepte på norske veier.

– Det er helt urimelig at jeg og andre skal risikere livet på norske veier bare for at FrP-politiker Bård Hoksrud og andre skal slippe å bli tatt bilde av. Vi vet at fotobokser virker. Da er det umoralsk og ikke bruke dem, sier han. Han er også bekymret for liberaliseringen av alkoholsalg i butikker og bensinstasjoner. Wickholm sier han støtter bruk av bompenger der det er et lokalt ønske om det, men presiserer at dette ikke kommer i stedet for statlige bevilgninger.

– Dette kommer som et tillegg. Det vil koste 120 milliarder å kvitte seg med bompenger i Norge. FrP går til valg på dette, mens Høyre har avlyst en uansvarlig økonomisk politikk. Folk som stemmer FrP for å kvitte seg med bommer blir lurt. Like lurt som de er med FrP i Os, Oslo og Austervoll, sier han.

Samferdsel på ville veier

Per Sandberg slår nå tilbake påstander fra Truls Wickholm.

– Jeg er ikke overrasket over uttalelsene til Wickholm. Han representerer jo ytterste venstresiden i Arbeiderpartiet som vil ha bilene bort fra veiene. Wickholm tilhører jo egentlig SV, sier Sandberg, som er lite imponert over de rødgrønnes samferdselspolitikk.

– Dagens samferdselspolitikk er på ville veier. Mye av dette skyldes at SV er i regjeringen. En fersk rapport viser at 1 av 4 dødsulykker skyldes dårlige veier. Hele 70 prosent av alle ulykkene i trafikken skyldes dårlig infrastruktur. Dagens veier er for dårlig. Det burde bekymre Wickholm, sier han.

Ingen overvåking med FrP

Sandberg har planene klare hvis de kommer i regjeringsposisjon.

– Vi skal først bygge gode veier, deretter øke hastigheten på disse veiene og da trenger vi ikke overvåkingsutstyr som fotobokser og gjennomsnittsmålinger, sier han. Sandberg mener at fotobokser er et resultat av en dårlig infrastruktur.

Veier på ulandsnivå

– Vi i FrP har sagt at vi skal ta en gjennomgang av norske veier. I dag er det mange paradokser der det er 80 km/t på grusveier og det blir ikke mindre, men flere bøter med fotobokser. Folk bryr seg ikke om dem, sier han.

Sandberg fnyser av Wickholms uttalelse om at han må risikere livet på norske veier for at ikke noen vil bli tatt bilde av.

– Dette er en håpløs påstand. Wickholm skjønner ikke at infrastrukturen i Norge er på ulandsnivå, sier han.

Sandberg viser til at FrP i sitt forslag til Nasjonal Transport Plan(NTP) har lagt inn 10-20 milliarder mer i året.

– Fram til 2019 skal vi bruke 580 milliarder på å styrke infrastrukturen. Både veiene og jernbaneskinnene skal rustes opp. Vi skal lære av det de har gjort i Sverige, Danmark og Finland, sier Sandberg. Dessuten har vi ønske om å fullføre Trygve Brattelis veiplan fra 1962 som vi mener er en god plan. Før i tiden hadde Arbeiderpartiet visjonære ledere. Det har de ikke i dag, sier han.

– Truls Wickholm og mange andre på venstresiden vil ha lyntog for enhver pris. Men de utelater å fortelle at de da samtidig vil legge ned 42 flyplasser, sier han sarkastisk. Sandberg vil ikke ha bompengeringer.

– Bompenger er statlig utpressing på lokale politikere og næringsliv. Vi skal ikke drive med straffesanksjonering, sier han.

Ikke mer fyll

Sandberg frykter heller ikke mer fyll på veiene om de åpner for vin og øl i dagligvarebutikkene.

– Vi skal ikke selge sprit i butikkene. Hvis Wickholm mener øl og vin vil føre til mer fyll, bør han stenge ølsalget i alle landets butikker, sier han. Per Sandberg avviser at han skal legge ned Utrykningspolitiet (UP).

– FrP ønsker i stedet å bruke kompetansen til de ansatte til kriminalbekjempelse, og heller la ordinære politi- og trafikkstasjonene til Vegdirektoratatet ta seg av trafikkontrollen. Men da skal vi selvsagt øke ressursene til politiet først, sier Sandberg.

Helhetlig politikk

Wickholm er lite imponert over Sandberg og er stolt over den samferdselspolitikken de rødgrønne har ført disse fire årene.

– Vi har faktisk i denne perioden fått til et stort jernbaneløft og styrket kollektivtransporten. Jeg mener byene blir bedre å bo i med mer kollektivtrafikk og færre biler, men utenfor byene er det først og fremst bilen som gjelder, sier han.

Annonse

Flere saker

Annonse