JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Nav innrømmer svikt

Flere arbeidsgivere er misfornøyde med servicen fra Nav – som nå lover å skjerpe seg.

runar.norstad@anb.no

Utfordringene i Nav sto i kø i vår. Samtidig gjennomførte NAV en brukerundersøkelse blant arbeidsgivere.

Resultatet viser at færre er fornøyde med servicen. Andelen arbeidsgivere som er fornøyd med Nav-tjenestene sank fra 75 prosent i 2008 til 64 prosent i årets undersøkelse.

– Klarte ikke ta unna

Direktør i Nav, Erik Oftedal, er ikke overrasket over funnene. Han viser til at undersøkelsen ble gjennomført i vår da vi hadde en historisk kraftig vekst i arbeidsledigheten og lange saksbehandlingstider på dagpenger til arbeidsledige.

– Mange nye arbeidsledige trengte våre tjenester og vi klarte ikke å ta unna alle søknadene i henhold til målene vi hadde satt oss. Dette har nok medvirket til at vi ikke har klart å yte den servicen vi ønsker på alle områder, sier Oftedal til eget nettsted.

Oftedal mener det er svært viktig å få arbeidsgivernes syn på hvilke tjenester de forventer å bruke i framtiden, og hvor fornøyd de er med kontakten med Nav.

– Vi vil bruke tilbakemeldingene i vårt arbeid med å forbedre tjenestene og servicen, understreker Oftedal.

Lang ventetid

Tilgjengeligheten og tiden Nav bruker på å levere tjenestene, er det arbeidsgiverne er minst fornøyd med.

En av to arbeidsgivere mener tilgjengeligheten ikke er god nok, og om lag fire av ti mener at Nav kan levere tjenestene raskere. En av tre arbeidsgivere mener også at Nav kan gjøre mer for å skaffe kvalifiserte kandidater til ledige stillinger.

Dette er gammelt nytt for NAV-direktøren:

– Vi er kjent med at tilgjengeligheten ikke har vært god nok og at vi enkelte steder har hatt lang svartid på telefonhenvendelser. Vi har derfor satt i gang tiltak som skal sikre at våre brukere får raskere svar på sine spørsmål når de ringer oss, sier Erik Oftedal.

Fornøyde IA-bedrifter

Noen tjenester i Nav har likevel bedret seg ifølge de 3.500 arbeidsgiverne som har svart på undersøkelsen.

Mer enn åtte av ti bedrifter er fornøyde med servicen knyttet til omstilling og nedbemanning. Selvbetjeningstjenestene står høyt i kurs og arbeidsgivere som bruker disse tjenestene er mer fornøyd nå enn for ett år siden.

– Dette er tjenester som i nedgangstider er svært viktige for mange arbeidsgivere. Derfor er det ekstra hyggelig å se at de setter pris på jobben våre medarbeidere har gjort, sier Erik Oftedal.

Undersøkelsen viser at også at IA-bedrifter er mer fornøyde enn bedrifter som ikke har inngått avtale om inkluderende arbeidsliv. Det er også flere arbeidsgivere som er fornøyd med hjelpen fra Nav til tilrettelegging på arbeidsplassen nå enn i fjor. (ANB)

Annonse

Flere saker

Annonse