JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Spår smertefullt tariffoppgjør neste år

Fagforbundene som organiserer bussarbeiderne er enige om at neste års tariffoppgjør må gi et høyt lønnstillegg. – 10 kroner timen må på bordet først, så kan neste års tarifforhandlinger starte, mener Transportarbeiderforbundets leder Roger Hansen.

vegard.holm@lomedia.no

Forbundsleder Roger Hansen i Transportarbeiderforbundet spår at tariffoppgjøret neste år vil bli smertefullt.

Stort etterslep - Allerede nå har vi et etterslep på 16 000 kroner. Og når vi får tallene for de lokale lønnstilleggene i industrien må bussjåførene sikkert ha 10 kroner timen i etterslep før vi i det hele tatt starter tarifforhandlingene neste år, sier forbundslederen.

Roger Hansen innledet torsdag til debatt på en busskonferanse der 60 tillitsvalgte fra fire fagforbund startet debatten om neste års tariffoppgjør. Forbundene som organiserer bussarbeiderne er: Norsk Transportarbeiderforbund, Fagforbundet, Jernbaneforbundet og Yrkestrafikkforbundet.

Forpliktende avtale

Bussbransjeavtalen (BBA) som ble forhandlet fram i 2007, har en intensjon om at bussjåførene skal ha en lønn på gjennomsnittlig industriarbeiderlønn. Dette har partene vært enige om, og avtale er om dette er gjentatt flere ganger.

BBA er en normallønnsavtale som ikke har innebygd lokale forhandlinger. Dette, og det faktum at mellomoppgjørene gir svært lave lønnstillegg, har gjort at lønna har sakket akterut med nærmere ti kroner timen bare over tre år.

- Arbeidsgiverne har forpliktet seg i flere protokoller om at bussjåførene skal ha gjennomsnittlig industriarbeiderlønn. Og gjennomsnittlig industriarbeiderlønn er ikke noe annet enn det det nettopp er, sa Hansen til en lydhør forsamling.

Flere muligheter

Han sa det er mange muligheter for å nå fram og nevnte noen muligheter: Ekstra forhandlinger forut for tariffoppgjørene, minstelønnsavtale med lokale lønnsforhandlinger, garantilønn og akseptering av større lønnssvingninger.

Forbundsleder Roger Hansen understreket fem punkter som ville avgjøre om Bussbransjeavtalen ville bli en suksess eller ikke.

– Alle bussarbeidere på over på Bussbransjeavtalen innen 1. april 2012.

– Alle ansatte har gjennomgått kompetansemodulene.

– Rekruttering til bransjen må svare til behovet.

– Industrilønn for bransjen som avtalt.

– Årlige forhandlinger som for andre avtaleområder.

Akilleshæl

Forhandlingsleder Henrik Dahle i Yrkestrafikkforbundet (YS) la fram statistikk som viser det samme etterslepet som Hansen la fram. Han viste fram tall som forteller at bussjåfører ligger blant de lavest betalte industriarbeidere.

Dahle hadde regnet seg fram til at Bussbransjeavtalens lønnsbestemmelser lå nærmere 20 000 kroner etter industrigjennomsnittet.

Dahle kunne også dokumentere at mellomoppgjørene har vært en akilleshæl for bussarbeiderne.

- Mellomoppgjørene har vært drepen for bussbransjen. Når vi får små lønnstillegg uten lokale forhandlinger sier det seg selv at vi kommer på etterskudd i forhold til industrien, sa Dahle. Han mener det er viktig å endre mellomoppgjørene.

Gjennomtenkte og få krav

Stein Gulbrandsen i Fagforbundet mener at Bussbransjeavtalen er god på lønn og pensjon.

- Vi prioriterte lønn og pensjon da vi forhandlet fram bussbransjeavtale i 2007, men mange andre viktige saker for oss ble borte. Hovedsaken var å få til en kraftig lønnsvekst og det fikk vi til.

Han advarte mot å reise for mange krav ved tariffoppgjøret neste år.

- Vi må prioritere få krav, de viktigste. Kravene må være gjennomtenkte og ligge i nærheten av resultatet. Kravene må være få, understreket Gulbrandsen.

Annonse
Annonse