JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Krever STORT lønnsløft på havna

Norsk Havnearbeiderforening har startet forberedelsene til neste års tariffoppgjør. Et stort lønnsløft prioriteres.

vegard.holm@lomedia.no

Leder i fagforeningen, Terje Samuelsen, sier havnearbeiderne er en yrkesgruppe som gjennom mange år har kommet dårlig ut økonomisk.

– Noen veldig få havnearbeidere har små lokale tillegg utover vår tarifferte timelønna på kr. 140,20, sier Samuelsen.

Normallønn

Havnearbeidernes tariffavtaler er såkalte normallønnsavtaler og gir ingen rett til lokale lønnsforhandlinger, og timelønna gir en årslønn på 273 390,- basert på kun dag jobbing.

– For å kompensere den dårlige lønna vår jobbes det på mye ubekvemme arbeidstider som helg og natt, og det jobbes mye overtid. Jeg vil anslå at om lag 60 prosent av havnearbeidernes arbeid foregår på ubekvemme arbeidstider, sier Samuelsen.

Rammet av finanskrisa

Finanskrisa slo raskt inn for havnearbeiderne, og de har virkelig merket hvor viktig det er å ha en tariffert timelønn man kan leve av.

– Vi må opp på minimum 90 prosent av gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, og det betyr et stort lønnstillegg neste år. En forutsetning for å få til det er at det blir gjennomført forbundsvise forhandlinger ved tariffoppgjøret, sier havnearbeidernes fagforeningsleder Terje Samuelsen.

Unisont krav

Transportarbeideren har også snakket med fem lokale tillitsvalgte for havnearbeiderne. Alle svarer at oppgjøret må gjennomføres som et forbundsvist oppgjør. Her er deres svar på spørsmålet om hva som er det viktigste med neste års tariffoppgjør.

Udo Frick, klubbleder på Oslo havn: – Hovedkravet er å komme opp på 90 prosent av gjennomsnittlig industriarbeiderlønn slik at også vi kan ha et normalt familieliv.

– Så må vi kreve retten til å utføre all truck- og maskinkjøring i forbindelse med skipsekspedisjoner, i dag har vi bare plikten. Vi må en gang for alle få slutt på den evige krangelen om tilsettingen til vårt arbeid.

Rinar Aas, klubbleder Bodø havn: – Det aller viktigste for oss er å få økt grunnlønna vår betraktelig.

Morten Kløcker, klubbleder Skien havn: – Å få opp lønna er det viktigste for oss. Vi må få til en fastlønn vi kan leve av, grunnlønna må heves. 350 000 kroner året i grunnlønn er ikke for mye. Og så må minstegarantert betaling for helgearbeid økes til fem timer.

Per Sandholtet, forhandlingsutvalget Fredrikstad havn: – Fastlønna må heves kraftig. Vi må få en skikkelig timelønnsats i tariffavtalen.

Bjørn Tore Isaksen, klubbleder Mo i Rana havn: – Grunnlønna vår må opp på et akseptabelt nivå, det vil si minst opp til 90 prosent av gjennomsnittlig industriarbeiderlønn.

– Og så burde tariffavtalene vært modernisert.

Annonse
Annonse