JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Vaktbikkje tar kontrollen

Over hele Europa gjennomfører den Internasjonale Transportarbeiderføderasjonen (ITF) denne uka aksjoner for å kontrollere om skip overholder avtalene de har inngått med fagbevegelsen.

vegard.holm@lomedia.no

Havnearbeidernes og sjøfolkenes fagforeninger er med i kampen mot bekvemmelighetsflagg, eller Flags of Convenience campaign (FOC) som ITF-kampanjen heter. ITF-forbundene som deltar i kampanjen utveksler medlemmer slik at en havnearbeider fra Oslo og en sjømann fra Bergen er i Latvia denne uka, mens to latviere er her i Norge.

Lære av hverandre

På kaia i Oslo treffer vi sjømann Aleksanders Jermakovs fra Riga, og havnearbeider Viktors Panasjuks fra Liepaja. De skal sammen med ITF-inspektør Angelica Gjestrum, som har Oslofjorden som ansvarsområde, og havnearbeiderforeningens Udo Frick og Thorstein Eriksen inspisere motorskipet Strami av Nassau.

Et av målene med denne aksjonen er å lære av hverandre, og ved å oppleve problemene man møter i de enkelte land kan man sjøl bli bedre. I dette tilfellet er målsettingen å gjøre ITF-forbundene i de tre baltiske landene bedre i stand til å inngå avtaler og gjennomføre ITF-kontroller. Både Estland, Latvia og Litauen har i dag ITF-inspektører.

Hyggelig mottatt

MS Strami er registrert på Bahamas, eid av det bergenske rederiet Kåre Misje & Co Rederi. Båten har polsk kaptein, resten av besetningen på fem er fra Russland. Strami går på Nord-Europa, Vest-Europa og Baltikum. Narvik er normalt den nordligste havna båten går til.

Etter at vi har balansert oss opp leideren og kommet oss trygt ned på dekk tar kaptein Wachnik Stawomir hyggelig i mot oss. ITF-inspektør Angelica Gjestrum forklarer ærendet før vi blir vist videre inn til kapteinens lille kontor der det meste av papirene finnes.

Gjestrum forklarer at ITF-avtalen som dette skipet har er undertegna av de norske ITF-forbundene.

Over tariff

Angelica Gjestrum skal sjekke kontraktene, overtidsjobbing og overtidsbetaling, lønnsutbetalinger. Etterpå skal mannskapet snakkes med. Gjestrum snakker engelsk, latvisk, russisk, polsk, spansk og norsk. Det er åpenbart et stort pluss og en dyd avnødvendighet å være språkmektig i en jobb som denne.

Kontrollen viser at det meste er i orden ombord. Mannskapet har mer i hyre enn den ITF-tarifferte avtalen: Matroslønn skal være på 1675 US-dollar i måneden og en kokks hyre ligger på 1446 US-dollar. Begge grupper ligger over dette, ikke mye, men over. Kokken har nesten 500 US-dollar mer enn hyra, men det er på grunn av litt ekstraarbeid som matros.

Lønna til nestsjefen om bord er ikke helt etter boka, men den samlede lønna er høy nok; i underkant av 4000 US-dollar. Den faste hyra er under det tarifferte, mens bonusen er høyere. Dette må det gjøres noe med! Kapteinen nikker, han skal gi melding videre til de rette folka.

ITF-avtalen funker

Mannskapet er om bord i tre måneder før de tar tre måneder hjemme. Skipperen går seks uker på, seks uker av.

Det er noen småting å rette på ombord, men det er slett ikke verst orden på avtaleforholdene. ITF-inspektøren kan forlate MS Strami i forvissningen om at smårusket vil bli rettet på.

ITFs tariffavtale for sjøfolk fungerer.

FOC-kampanjen ble startet for å sikre sjøfolk gode lønns- og arbeidsvilkår uavhengig av hvilket land skipet er registrert i.

ITF har internasjonale avtaler som brukes på skip som er registrert i såkalte bekvemmelighetsland. I dag regner ITF 32 land som FOC-land, se: m

Problemene med bekvemmelighetsflagg startet allerede på 1930-tallet med de såkalte Panama-båtene. I 1948 vedtok ITF-kongressen i Oslo å organisere FOC-kampanjen.

Hovedmetoden for å få skip til å undertegne ITF-avtale er blokade/boikott. Dette er det havnearbeidere over hele verden som gjennomfører i solidaritet med underbetalte sjøfolk.

ITF-inspektører over hele verden står for den daglige kontrollen av avtalene, og de setter i verk boikottaksjoner mot redere som ikke undertegner avtaler. I Norge er det i dag fem ITF-inspektører.

Annonse
Annonse

ITF har internasjonale avtaler som brukes på skip som er registrert i såkalte bekvemmelighetsland. I dag regner ITF 32 land som FOC-land, se: m

Problemene med bekvemmelighetsflagg startet allerede på 1930-tallet med de såkalte Panama-båtene. I 1948 vedtok ITF-kongressen i Oslo å organisere FOC-kampanjen.

Hovedmetoden for å få skip til å undertegne ITF-avtale er blokade/boikott. Dette er det havnearbeidere over hele verden som gjennomfører i solidaritet med underbetalte sjøfolk.

ITF-inspektører over hele verden står for den daglige kontrollen av avtalene, og de setter i verk boikottaksjoner mot redere som ikke undertegner avtaler. I Norge er det i dag fem ITF-inspektører.