Vaktbikkje tar kontrollen
Over hele Europa gjennomfører den Internasjonale Transportarbeiderføderasjonen (ITF) denne uka aksjoner for å kontrollere om skip overholder avtalene de har inngått med fagbevegelsen.
vegard.holm@lomedia.no
Havnearbeidernes og sjøfolkenes fagforeninger er med i kampen mot bekvemmelighetsflagg, eller Flags of Convenience campaign (FOC) som ITF-kampanjen heter. ITF-forbundene som deltar i kampanjen utveksler medlemmer slik at en havnearbeider fra Oslo og en sjømann fra Bergen er i Latvia denne uka, mens to latviere er her i Norge.
Lære av hverandre
På kaia i Oslo treffer vi sjømann Aleksanders Jermakovs fra Riga, og havnearbeider Viktors Panasjuks fra Liepaja. De skal sammen med ITF-inspektør Angelica Gjestrum, som har Oslofjorden som ansvarsområde, og havnearbeiderforeningens Udo Frick og Thorstein Eriksen inspisere motorskipet Strami av Nassau.
Et av målene med denne aksjonen er å lære av hverandre, og ved å oppleve problemene man møter i de enkelte land kan man sjøl bli bedre. I dette tilfellet er målsettingen å gjøre ITF-forbundene i de tre baltiske landene bedre i stand til å inngå avtaler og gjennomføre ITF-kontroller. Både Estland, Latvia og Litauen har i dag ITF-inspektører.
Hyggelig mottatt
MS Strami er registrert på Bahamas, eid av det bergenske rederiet Kåre Misje & Co Rederi. Båten har polsk kaptein, resten av besetningen på fem er fra Russland. Strami går på Nord-Europa, Vest-Europa og Baltikum. Narvik er normalt den nordligste havna båten går til.
Etter at vi har balansert oss opp leideren og kommet oss trygt ned på dekk tar kaptein Wachnik Stawomir hyggelig i mot oss. ITF-inspektør Angelica Gjestrum forklarer ærendet før vi blir vist videre inn til kapteinens lille kontor der det meste av papirene finnes.
Gjestrum forklarer at ITF-avtalen som dette skipet har er undertegna av de norske ITF-forbundene.
Over tariff
Angelica Gjestrum skal sjekke kontraktene, overtidsjobbing og overtidsbetaling, lønnsutbetalinger. Etterpå skal mannskapet snakkes med. Gjestrum snakker engelsk, latvisk, russisk, polsk, spansk og norsk. Det er åpenbart et stort pluss og en dyd avnødvendighet å være språkmektig i en jobb som denne.
Kontrollen viser at det meste er i orden ombord. Mannskapet har mer i hyre enn den ITF-tarifferte avtalen: Matroslønn skal være på 1675 US-dollar i måneden og en kokks hyre ligger på 1446 US-dollar. Begge grupper ligger over dette, ikke mye, men over. Kokken har nesten 500 US-dollar mer enn hyra, men det er på grunn av litt ekstraarbeid som matros.
Lønna til nestsjefen om bord er ikke helt etter boka, men den samlede lønna er høy nok; i underkant av 4000 US-dollar. Den faste hyra er under det tarifferte, mens bonusen er høyere. Dette må det gjøres noe med! Kapteinen nikker, han skal gi melding videre til de rette folka.
ITF-avtalen funker
Mannskapet er om bord i tre måneder før de tar tre måneder hjemme. Skipperen går seks uker på, seks uker av.
Det er noen småting å rette på ombord, men det er slett ikke verst orden på avtaleforholdene. ITF-inspektøren kan forlate MS Strami i forvissningen om at smårusket vil bli rettet på.
ITFs tariffavtale for sjøfolk fungerer.
FOC-kampanjen ble startet for å sikre sjøfolk gode lønns- og arbeidsvilkår uavhengig av hvilket land skipet er registrert i.
ITF har internasjonale avtaler som brukes på skip som er registrert i såkalte bekvemmelighetsland. I dag regner ITF 32 land som FOC-land, se: m
Problemene med bekvemmelighetsflagg startet allerede på 1930-tallet med de såkalte Panama-båtene. I 1948 vedtok ITF-kongressen i Oslo å organisere FOC-kampanjen.
Hovedmetoden for å få skip til å undertegne ITF-avtale er blokade/boikott. Dette er det havnearbeidere over hele verden som gjennomfører i solidaritet med underbetalte sjøfolk.
ITF-inspektører over hele verden står for den daglige kontrollen av avtalene, og de setter i verk boikottaksjoner mot redere som ikke undertegner avtaler. I Norge er det i dag fem ITF-inspektører.
ITF har internasjonale avtaler som brukes på skip som er registrert i såkalte bekvemmelighetsland. I dag regner ITF 32 land som FOC-land, se: m
Problemene med bekvemmelighetsflagg startet allerede på 1930-tallet med de såkalte Panama-båtene. I 1948 vedtok ITF-kongressen i Oslo å organisere FOC-kampanjen.
Hovedmetoden for å få skip til å undertegne ITF-avtale er blokade/boikott. Dette er det havnearbeidere over hele verden som gjennomfører i solidaritet med underbetalte sjøfolk.
ITF-inspektører over hele verden står for den daglige kontrollen av avtalene, og de setter i verk boikottaksjoner mot redere som ikke undertegner avtaler. I Norge er det i dag fem ITF-inspektører.
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin