Ikke en gjeng fyllekjørere
Bare én av 3 836 norske og utenlandske tungtransportsjåfører som ble kontrollert av UP i vår hadde over 0,2 i promille.
– Om like mange privatbilister var blitt kontrollert, ville trolig åtte-ni av dem hatt ulovlig promille, sier TØI-forsker Terje Assum til Dagsavisen.
Tallene kommer fram i en rapport Transportøkonomisk institutt (TØI) har laget på oppdrag fra Statens vegvesen.
Også en gjennomgang av alle dødsulykker med tungbiler i perioden 2005-2008, viser at lastebilsjåførene er atskillig flinkere enn andre sjåfører til å holde seg unna alkohol.
– 247 tunge kjøretøy var innblandet i 233 dødsulykker i denne perioden. Men ifølge ulykkesrapportene hadde ingen av sjåførene alkohol over tillatt grense i blodet, opplyser Assum.
Forskeren konkluderer med at debatten om alkolås i busser og andre tunge kjøretøyer nå kan legges død.
Våre funn viser at dette ikke vil være samfunnsøkonomisk lønnsomt, siden forekomsten av promille er så lav, sier Assum.