JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

60 postansatte i Ålesund mister jobben

Ca 60 arbeidsplasser går tapt i Ålesund når Posten Norge flytter brev- og pakkeproduksjonen til nabobyen Molde.

may.berg@lomedia.no

Finanskrisen og fallende postmengder førte til at Posten sist vinter besluttet å framskynde en gjennomgang av terminalstrukturen. Siden har mange postansatte gått og ventet på beskjed om hva som kom til å skje med deres arbeidsplass.

Molde eller Ålesund.

Posten har to terminaler på nordvestlandet, og avstanden mellom dem er bare sju mil. Derfor har nok mange regnet med at det kom til å gå ut over enten Ålesund eller Molde.

Nå har Posten besluttet å legge ned den største av de to terminalene, Ålesund.

40 årsverk, tilsvarende om lag 60 arbeidsplasser, forsvinner i Ålesund, mens Molde får 18 nye arbeidsplasser som følge av at brevproduksjonen i nabobyen flyttes til Molde.

Også postterminalene på Hamar, i Drammen og i Sarpsborg er under lupen, men skjebnen til de tre terminalene vil ikke bli avgjort før på nyåret.

Da Posten Norge vedtok den nye Landslogistikken for seks år siden, lå det i kortene at de tre terminalene skulle legges ned når den nye Østlandsterminalen på Robsrud står ferdig. Den skal etter planen være i normal drift i løpet av andre halvår 2010.

Omleggingen av Postens terminalstruktur får også konsekvenser for Tromsø og Kristiansand, som mister henholdsvis seks og åtte årsverk.

Postkom har deltatt.

Postkom har vært involvert i hele prosessen, og har arbeidet for løsninger som ville redusere omfanget og skadevirkningene for de ansatte. Forhandlingsresultatet er blitt mindre omfattende enn de forslag som opprinnelig ble foreslått av Postens ledelse.

– Effektivisering i driften er uunngåelig når postmengden reduseres, men effekten blir ekstra smertefull når det rammer mange ansatte på en og samme arbeidsplass, sier forbundsleder Odd Christian Øverland i Postkom.

Det er Øverlands hjemby og hans egen arbeidsplass som nå rammes.

Postkom mener at de økonomiske innsparingene i Ålesund ikke står i forhold til de store personalmessige konsekvensene. Ifølge Postkom, vil kundene komme til å oppleve omleggingene som negative, fordi det vil bli nødvendig å redusere servicen overfor kundene.

– Endringene i Ålesund er derfor på grensen av hva Postkom kan stille seg bak. Når vi likevel har valgt en forhandlingsløsning, har det vært for best mulig å ivareta rettighetene til de som blir negativt berørt av endringene, sier Øverland.

Pendle til Molde.

Posten og Postkom er blitt enige om noen tiltak som skal gjøre det mulig for ansatte i Ålesund å pendle til Molde. De får en reiseveg på vel sju mil, inkludert en fergetur, som vil ta ca en time og tre kvarter.

Pendlerne skal, så langt det lar seg gjøre, tilbys dagvakter og arbeidstida skal tilpasses, slik at det lar seg gjøre å dagpendle. Halvparten av reisetida skal godskrives som arbeidstid. Det skal etableres arbeidsordninger med tre og fire dagers uke, dersom det driftsmessig lar seg gjennomføre.

Tiltakene gjelder for en toårsperiode fra brevproduksjonen flyttes.

Det skal etableres en egen innsatsgruppe i Ålesund, med støtte fra HR konsern, som skal bistå de overtallige.

Berget en del arbeidsplasser.

Egil Linge Anderssen mener at Postkom med å delta i omstillingsprosjektet har redusert de negative effektene for personalet.

– Vi får beholde 27 årsverk i Ålesund. Det er bedre enn null. I Kristiansand har vi fått en løsning som ivaretar i hvert fall en del av arbeidsplassene. Og i Tromsø har vi fått til en vesentlig bedre løsning ved å delta i prosessen, sier Linge Anderssen, som mener at omstillingen ved terminalen i Tromsø skal kunne gjennomføres uten oppsigelser.

Han gir regiontillitsvalgt i Postkom, Odd Arne Hartvigsen, æren for å ha reddet seks arbeidsplasser på terminalen i Tromsø. Hartvigsen kom opp med en annen og bedre løsning enn det Posten hadde foreslått, som resulterte i at man beholdt postreklamen på terminalen.

– Jeg har lyst til å gi en honnør til alle lokale tillitsvalgte som har gjort en kjempeinnsats i dette prosjektet, ikke minst våre folk i Midt-Norge, sier Andersen.

Annonse
Annonse