JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Færre nedbemanninger

Stadig færre bedrifter i varehandel og privat tjenesteyting har planer om ytterligere nedbemanning.

Pilene for handels- og tjenestebransjen i Norge peker igjen svakt oppover. Arbeidsledigheten i bransjene har økt gjennom hele 2009, men nedbemanningstakten er nå redusert. Bedriftene er betingede optimister og tror at røyken har lagt seg etter finanskrisen, likevel kvier de seg for å ansette nye medarbeidere, viser en undersøkelse Hovedorganisasjonen for handel og tjenester (HSH) har gjort.

– Effekten av rentenedsettelsene og av regjeringens krisepakker fra i vinter synes etter hvert å slå inn, sier administrerende direktør Vibeke Hammer Madsen i HSH.

Hun mener likevel det er viktig at den nye rødgrønne regjeringen tar grep for å få arbeidsledige raskt tilbake i arbeid og ønsker seg mer liberale regler for midlertidige ansettelser. To av tre HSH-bedrifter svarer i undersøkelsen at nettopp dette tiltaket vil gjøre det enklere for dem å utvide arbeidsstokken raskt.

– Regjeringen må bedre bedriftenes mulighet til å ansette arbeidskraft midlertidig. Det er den beste måten å få flest mulig arbeidsledige raskt tilbake i arbeid på, sier Madsen.

– Ingen kjøpefest

Ved årsskiftet hadde hver fjerde HSH-bedrift konkrete planer om nedbemanning. I september har en av ti tilsvarende planer, mens 30 prosent av bedriftene fortsatt har en beredskap med tanke på nedbemanning.

Lave renter som fører til at husholdningene har mer penger, og at de statlige tiltakspakkene begynner å virke, mener HSH er årsaken til at omslaget kommer nå. Madsen advarer likevel mot å tro at finanskrisen er over.

– Det kan komme overraskelser vi ikke ser nå, og det kan forandre seg fort. Denne høsten blir helt avgjørende, men jevnt over har våre bedrifter tro på at neste år blir bedre enn i år, sier hun.

Men en ny kjøpefest slik det var i årene 2005 til 2007 vil det ikke bli.

– Selv om bedriftene tror på en økt omsetning neste år, er det en økning fra et veldig lavt nivå, så vi vil ikke være i nærheten av en ny kjøpefest, sier Madsen.

Variasjon

I 2009 har det vært store forskjeller mellom bransjene. Neste år tror HSH på en mer jevn vekst for alle bransjene. I sine prognoser for detaljhandelen spår de at dagligvarebransjen vil fortsatt holde seg på et høyt nivå, men at kundene vil handle mer i lavpriskjeder og mindre i fullsortimentskjeder. Sportsbransjen har mange gode år bak seg og vil fortsette med høy vekst, men bransjen er svært værfølsom i vintersesongen.

Klesbransjen har hatt en svak vintersesong, men på grunn av dårlig sommervær gikk salget opp i juni og juli. HSH tror på vekst neste år, selv om prisene på klær kommer til å fortsette å falle. Skobransjen vil ifølge HSH få en litt bedre vekst neste år, det samme vil møbelbransjen og trolig elektronikkbransjen. Byggvarehandelen bråstoppet i fjor sommer. Nå er det lysning i forbrukermarkedet, mens proffmarkedet fortsatt sliter. Neste år vil en fortsatt lav aktivitet i hele byggmarkedet prege bransjen, tror HSH. (ANB-NTB)

Annonse
Annonse