JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Nektes å ta lappen

Tusenvis av utlendinger med arbeidstillatelse i Norge nektes førerkort fordi de ikke har norsk pass.

Mohamed Ahmad Mohamud vil bli bussjåfør, men stenges ute fra store deler av arbeidsmarkedet uten lappen, skriver Dagsavisen.

Mohamud var bussjåfør i hjemlandet Somalia inntil han kom til Norge som asylsøker for to og et halvt år siden. Han har midlertidig arbeids- og oppholdstillatelse, men håper på å få permanent opphold i Norge som hans kone har.

Mohamud ønsker sterkt å jobbe, aller helst som bussjåfør, men det får han ikke sjansen til.

– Statens vegvesen nekter meg å ta førerkort fordi jeg har blått utlendingspass. De mener det ikke er godt nok som identitetsbevis, sier Mohamud.

Kan glemme sjåførjobb

Tusenvis av asylsøkere får hvert eneste år utstedt blått utlendingspass og arbeidstillatelse. Kravet for å få et slikt pass, som kan brukes til å reise jorda rundt, er at deres identitet enten er dokumentert eller sannsynliggjort. Bare i fjor utstedte Utlendingsdirektoratet (UDI) mer enn ti tusen blå utlendingspass. Felles for disse personene er at de kan glemme å få jobber som krever førerkort.

– Det er ikke det at jeg ikke vil ha andre jobber. Jeg kan ta hva som helst, men det er vanskelig å få arbeid. Mange av jobbene jeg har sett utlyst krever førerkort, sier Mohamud.

Bestemmer selv

Det er ikke utlendingsmyndighetene som setter foten ned for utstedelse av førerkort.

– Vi legger ingen føringer. Det er fullstendig opp til Vegvesenet om de godtar det blå utlendingspasset eller ikke, sier Hanne Eie Sudland i UDIs reisedokumentenhet.

Gerd Fleischer i Selvhjelp for innvandrere og flyktninger (SEIF), mener det er uhørt at Statens Vegvesen ikke aksepterer utlendingspasset som ID-bevis.

– Vurderingen av personers identitet bør overlates til utlendingsmyndighetene som har kompetanse på området.

Trangere arbeidsmarked

Fleischer viser til at denne gruppen innvandrere langt fra kan velge og vrake i arbeid, og at de uten førerkort får et enda smalere jobbmarked å navigere i.

– De kan ikke bli bussjåfører, taxisjåfører eller budbilsjåfører. I tillegg er det mange andre jobber som krever lappen.

Vegvesenet opplyser at de strenge kravene til å ta lappen, skyldes frykt for misbruk av førerkortet.

– Førerkortet blir brukt i samfunnet som identitetsbevis, og hvis du får utstedt dette på bakgrunn av feilaktige personopplysninger, kan man oppnå fordeler ved det uten at jeg skal spekulere i ulike scenarier, sier rådgiver Dagfinn Mo i Vegvesenet.

Han understreker samtidig at Vegvesenet ikke ønsker å være til hinder for asylsøkeres mulighet til å få arbeid.

– Vi kommer til å ta kontakt med UDI for å avklare om vi har misforstått grunnlaget for utstedelse av passene, sier Mo.

– Et yrkesforbud

Dette må utlendingsmyndighetene og Statens vegvesen finne en løsning på, sier statssekretær Erik Lahnstein (Sp) i Samferdselsdepartementet.

Lahnstein understreker at det er et helt åpenbart mål om at personer med arbeids- og oppholdstillatelse i Norge skal kunne delta i det norske samfunnet på like vilkår som andre. Han erkjenner at Vegvesenets praksis gjør arbeidsmarkedet smalere for personer med utlendingspass.

– Dette kan i praksis være et yrkesforbud. Her må fagmyndigheter og jurister sette seg ned og se på hvordan dette kan løses, sier Lahnstein til Dagsavisen. (ANB)

Annonse

Flere saker

Annonse