JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Gir jusshjelp mot Nav

LO er lei av at medlemmene går seg fast i «Nav-gjørma» og gir juridisk førstehjelp i et komplisert landskap.

Nav skal hjelpe folk som har vanskeligheter. Men nå er det blitt så komplisert å få hjelp fra Nav at fagbevegelsen må tre støttende til.

– Det er nesten så man må være juridisk utdannet bygningsarbeider for å komme seg gjennom Nav-systemet når man mister jobben eller blir permittert. Og dem er det som kjent ikke mange av, sier Petter Wellesen, leder i Oslo Bygningsarbeiderforening, til Dagsavisen.

Nå har Bygningsarbeiderforeningen i samarbeid med LO i Oslo tatt konsekvensen av at mange medlemmer ikke vet hva de skal gjøre i forhold til Nav. Derfor har de opprettet et «juridisk førstehjelpstilbud». Alle medlemmer kan kontakte LO for å få hjelp av en advokat til alt fra juridiske tvister på hjemmebane, til hvordan man skal sørge for å få pengene man har krav på fra Nav.

Ulik praksis

– Mange av våre medlemmer trenger kyndig, faglig hjelp i møte med Nav nå i disse vanskelige tider, forteller Roy Pedersen, leder i LO i Oslo.

Ideen har de hentet fra egne rekker. På 1990-tallet, under forrige krise i byggebransjen, opprettet Fellesforbundet en sosial førstehjelpsordning til medlemmene. Det var et populært tilbud.

Det er først og fremst i forhold til Nav at Oslo Bygningsarbeiderforening ser behovet for en slik ordning. Mange av brukerne av tilbudet vil trolig være arbeidere av utenlandsk opprinnelse.

– Forrige krise var ille, men da var i alle fall de fleste som ble rammet norske. Nå er det slik at mange polakker og arbeidere fra Balkan trenger hjelp. Det er helt umulig for den enkelte å forholde seg til ulike Nav-ordninger – det er ulik praksis fra et kontor til et annet, spesielt i saker som gjelder utenlandske arbeidere er dette komplisert, sier Wellesen.

Han kaller Nav-systemets irrganger for «Nav-gjørma». Sammenslåingen av flere offentlige kontorer har ikke vært en ubetinget suksess, for å si det mildt.

– Før kunne man gå på tre ulike kontorer, i det som i dag er Nav-systemet, på en dag. Nå må man bruke tre dager på å besøke det samme kontoret.

Forstår ikke kritikken

Nav stiller seg uforstående til kritikken. Hittil i år har 75 prosent av alle Nav-brukere fått innvilget dagpenger innen 21 dager. Det er 5 prosent bak målet på 80 prosent, men det har vært en klar bedring den siste tida. I august fikk 87 prosent av brukerne dagpenger innen 21 dager.

– I forbindelse med finanskrisen hadde Nav i vinter vanskeligheter med å nå målkravet, men fra mars har vi vært over 80 prosent, sier Kristian Heyerdahl, seksjonssjef i Arbeids- og velferdsdirektoratet, til Dagsavisen.

LO og Bygningsarbeiderforeningen mener likevel at altfor mange av dem som ikke fikk dagpenger innen 21 dager i august, blir liggende altfor lenge i systemet.

– Noen tilfeller kan ta lengre tid fordi det mangler nødvendige inntektsopplysninger eller bekreftelser på sluttårsak fra tidligere arbeidsgiver. I noen saker må Nav innhente supplerende attester fra andre EØS-land. Det kan selvsagt også ta lengre tid hvis dokumentasjon må innhentes fra flere arbeidsgivere og hvis en eller flere av de aktuelle arbeidsgiverne er under avvikling eller konkurs, forklarer Heyerdahl i Nav.

Annonse
Annonse