Vil forske på fagopplæring
Hvorfor er det 15 prosentpoeng mer sannsynlig at en yrkesfag-elev fra Nordland vil droppe ut av skolen, enn en elev fra Østfold med lik familiebakgrunn, samme studieretning og samme karakterer fra grunnskolen?
Det står om framtidas fagutdanning. Forskerne sitter med mange uavklarte spørsmål. Nå inviteres de til samspill med partene i arbeidslivet og politikerne.
Stort frafall i yrkesfagene
– Fag- og yrkesopplæring får ufortjent lite oppmerksomhet i samfunnsdebatten, påpekte statssekretær Lisbeth Rugtvedt fra Kunnskapsdepartementet på Karlsen-utvalgets seminar i går. Dette til tross for at halvparten av elevene i videregående går på yrkesfag eller er lærlinger. Den store bekymringen nå er det store frafallet i yrkesfag. Nesten tre av 10 på yrkesfag slutter, mot bare 6 prosent på allmennfag.
Derfor lanserer regjeringen i år et nytt program for fag- og yrkesforskning.
Skal foreslå tiltak
Forbundssekretær Rolf Jørn Karlsen i Fellesforbundet er leder av Statlig råd for yrkesopplæring og ble i fjor oppnevnt som leder av Utvalget for fag- og yrkesopplæring. Utvalget skal levere sin innstilling 1. oktober i år. Oppdraget er å analysere endringer og utvikling på en rekke felt som vil ha betydning for fag- og yrkesopplæringen i framtida, og foreslå tiltak for best mulig å møte denne utviklingen.
– Dagens forskning om skole og utdanning er veldig fragmentert. Hittil har forskere på utdanningsfeltet vært mest opptatt av reformene i utdanningssystemet. Utvalget har et langt tidsperspektiv, og ser det som viktig å bygge opp forskningskompetanse. Vi har mange temaer vi gjerne vil ha belyst. Derfor har vi for første gang samlet forskningsmiljøene sammen med partene, sier Karlsen.