JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Mobilt bredbånd i skuddet

For første gang faller omsetningen for mobiltelefoni. Men omsetningen reddes av mobilt bredbånd.

runar.norstad@anb.no

Første halvår 2009 omsatte mobiltelefonimarkedet for 7,6 milliarder kroner, og dette er 50 millioner mindre enn samme periode i fjor.

Den kraftige veksten for mobilt bredbånd sørger imidlertid for at omsetningen for mobilsektoren samlet sett øker, viser Post- og teletilsynets rapport «Det norske markedet for elektroniske kommunikasjonstjenester første halvår 2009».

Omsetningen for mobilt bredbånd var om lag 339 millioner kroner første halvår 2009, som betyr en vekst på 76 prosent fra første halvår 2008. Over 200.000 privatkunder kjøpte abonnement på mobilt bredbånd.

102 SMS hver måned

Omsetningen for tidstaksert trafikk ble betydelig redusert, og det samme gjelder for SMS. Abonnementsinntektene økte, men altså ikke nok til å jevne ut reduksjonen i «vanlig» trafikkomsetning. Dette kan tyde på at flere forbrukere nå velger «alt inkludert»-abonnementer, ifølge Post- og teletilsynet.

Samtidig som inntektene har gått ned, har mobiltrafikken fortsatt å øke. Første halvår brukte vi mobilen åtte prosent mer enn samme periode i 2008, og denne veksten er fem prosentpoeng lavere enn i 2007. Både SMS og tale øker, men fremdeles er ikke MMS en populær tjeneste blant forbrukerne i Norge.

Hver abonnent snakker i gjennomsnitt 180 minutter hver, og sender 102 SMS-er hver måned.

Dropper fasttelefon

Rapporten viser også at markedet for bredbåndstelefoni har flatet ut. Den marginale veksten i nye abonnement i første halvår klarer ikke å veie opp for nedgangen i tradisjonell fasttelefoni.

940.000 av landets om lag 2,2 millioner husstander har nå tradisjonell fasttelefoni, og antallet har vært synkende helt siden 1996. Siste 12 måneder har antallet sunket med 108.000.

Reduksjonen i antall bredbåndsabonnement over xDSL faller, og på ett år har 50.000 kunder sagt opp sitt abonnement. Antallet abonnementer er dermed tilbake på nivå med første halvår 2007.

Bedre for internett

For internett over kabel-TV er situasjonen helt motsatt. Siste 12 måneder har antall nye abonnementer økt med over 90.000, etter vekst på cirka 70.000 året før.

365.000 kunder har nå internettabonnement via kabel.

Bredbånd over fiber viser også solid vekst: Opp 45.000 til 165.000 kunder på ett år.

Totalt er veksten i bredbåndsmarkedet 91.000 abonnement fra første halvår 2008 til første halvår 2009. Nær syv av ti husstander har nå tatt i bruk fast bredbånd. (ANB)

Annonse
Annonse