JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Spår avgift på elbiler

Fremskrittspartiet frykter at elbilen blir neste offer i regjeringens avgiftspolitikk.

kjell.werner@anb.no

– Regjeringen har nå vist at avgiftsinntekter er viktigere enn miljøhensyn. Deres begrunnelse for å avgiftsbelegge biodrivstoff er like relevant for el-biler, sier stortingsrepresentant Ketil Solvik-Olsen (Frp) til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

– Jeg frykter at elbilen står for tur som avgiftsobjekt i statsbudsjettet for 2011, sier Fremskrittspartiets talsmann for energi- og klimapolitikk.

Sterke protester

Regjeringen har foreslått å avgiftsbelegge biodrivstoff med begrunnelse om at biodrivstoffbiler skaper ulykker, kø og veislitasje på linje med vanlige biler. Avgiftsforslaget har møtt sterke protester, også fra rødgrønne politikere.

Fremskrittspartiets talsmann mener regjeringen nå har avslørt det neste trekket.

– Skal det være en logisk helhet i regjeringens argumentasjon, så må alle biler som skaper ulykker, kø og veislitasje avgiftsbelegges. Da forsvinner mye av elbilens gunstige vilkår, og man kan se langt etter Norge som foregangsland på dette feltet, sier Solvik-Olsen.

Må stenge

Han mener de rødgrønne er bremsekloss for næringsliv som ønsker å satse på miljøvennlige produkter.

– Det mangler ikke på store visjoner, men forutsigbarheten uteblir. I sommer åpnet Erik Solheim Norges første biodrivstoffabrikk. Fire måneder senere sørger hans politikk for at fabrikken må stenge. Det er alt annet enn langsiktig, sier Solvik-Olsen.

Han peker på at en elbil vil bli mellom 60.000 og 100.000 dyrere dersom den pålegges moms og engangsavgifter for vekt og hestekrefter på linje med vanlige biler.

Godt planlagt

Solvik-Olsen tror ikke at biodrivstoffavgiften er et arbeidsuhell, slik enkelte rødgrønne politikere har gitt inntrykk av.

– Avgiften på biodrivstoff ble innført etter lang tids planlegging. Allerede i 2006 begynte Kristin Halvorsen å argumentere for en slik avgift, sier Frp-representanten.

– Også Arbeiderpartiets finanspolitiske talsmann, Torgeir Micaelsen, har forsvart avgiften. Han har sagt debatten ikke er om, men når en slik avgift skal innføres. Det er et dårlig signal i forhold til å stimulere bruk av alternativt drivstoff, sier Solvik-Olsen. (ANB)

Annonse

Flere saker

Annonse