JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Dyrt å bruke norske veier

Det skal bli enda dyrere å bruke norske veier.

I desember åpnes Atlanterhavstunnelen, og til neste år åpnes fire nye bompengeanlegg.

Det koster i utgangpunktet flesk å kjøre på enkelte norske veistrekninger. Starter du for eksempel i Vågsbygd på vestsida av Kristiansand med kurs for Oslo, vil du ha betalt 117 kroner og 50 øre i bompenger når du triller inn i hovedstaden.

Det er under forutsetning av at du kjører en personbil. Skulle du komme i en bil på over 3,5 tonn, må du ut med mer enn det dobbelte, hele 272 kroner.

Dyrere i Tromsø

De aller fleste bomanleggene finnes i Sør-Norge. I Nord-Norge er det bare to, ved Honningsvåg i Finnmark og på Riksvei 17 på Tverlandet ved Bodø.

I Tromsø har byens myndigheter i stedet for bompenger satset på et system med drivstoffavgift. Tromsø-bilistene må betale 77 øre ekstra for bensin og diesel ved byens bensinstasjoner. På enkelte fergestrekninger kreves det også inn bompenger for veier og broer som skal bygges i framtiden. Bompengene kommer i tillegg til billettprisen.

Nye bomanlegg

Neste år åpnes fire helt nye bomanlegg. Samtidig tettes smutthull i eksisterende bomanlegg.

Til våren vil det koste penger å kjøre den nye Riksvei 19 mellom Skoppum og Borre i Vestfold. Til våren åpner også to nye bomanlegg på Vestlandet, i Kvam ved Hardangerfjorden og ved Voss. Samtidig kommer det tre nye bomstasjoner på E6 nord for Trondheim. Bilistene må betale i alt 55 kroner for å kjøre hele strekningen mellom Trondheim og Stjørdal.

I tillegg åpner en ny bomstasjon i Bergen.

Og til høsten åpner Kråkerøyforbindelsen ved Fredrikstad.

Én bompengeordning avvikles dessuten. Det gjelder bompengene for E39 på Stord, som har vært krevd inn sammen med fergeprisen på ferga over Sognefjorden mellom Halhjem og Sandvikvåg. I januar i år var det dessuten slutt på bompengene i Hvalertunnelen i Østfold.

Dyrt på kysten

Skal du kjøre langs kysten, koster det atskillig mer enn om du holder deg i innlandet.

Kjører du for eksempel E6 fra Svinesund til Trondheim, slipper du unna med 94 kroner i bompenger. For den summen får du kjøre motorvei fra Svinesund til godt forbi Gardermoen, samt et stykke i Stange i Hedmark. Først når du har passert Dovre og skal ned mot Trondheim møter du strekninger med skikkelig svingete og smal vei.

Kjører du i stedet E39 fra ferjekaia i Kristiansand til Trondheim, må du ut med 242 kroner. Bortsett fra firefeltsveien gjennom Stavanger, er det mye dårlig vei, både på Sørlandet, Vestlandet og i Trøndelag. I tillegg til bompengene, må du flere steder ut med betydelige summer for å kjøpe fergebilletter.

Ikke bare bombrikke

Langt de fleste bompengestasjonene i Norge aksepterer Autopass-brikke. Det innbærer at biler med brikke kan kjøre rett gjennom uten å stanse. Bilister som passerer helautomatiske bomstasjoner uten brikke blir fotografert, og får regning tilsendt i posten.

– Det er myndighetenes ønske at bilistene skal kunne bruke brikke i alle bomstasjonene. Det ligger i kortene at nye bomstasjoner skal utstyres slik at det er mulig å bruke Autopass, sier Jorunn Aarvik, informasjonsrådgiver i Vegvesenet, til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Av 52 bompengeanlegg i Norge, er det bare fem som ikke aksepterer Autopass. På Østlandet og Sørlandet er det fritt fram for brikker over alt. Men på Vestlandet er tre anlegg der det må betales kontant: Sogndal-Fjærland og Naustdaltunnelen i Sogn og Fjordane og Folgefonntunnelen i Hordaland.

Heller ikke Hitra-Frøya-sambandet i Sør-Trøndelag eller Kåfjord-Honningsvåg-forbindelsen i Finnmark aksepterer Autopass. (ANB)

Annonse

Flere saker

Annonse