JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Skylder på hverandre

Partene ved Kongsberg Automotives fabrikk i Ohio beskylder hverandre for forhandlingsvegring. Og konsernsjef Olav Volldal har mindre og mindre tro på en løsning for hver dag som går, sier han til magasinett.org. 11. juli skal det diskuteres spillereglene for videre kontakt.

I forrige uke kritiserte Fellesforbundets leder Arve Bakke Kongsberg Automotive for måten konsernet håndterte den fastlåste konflikten på. Han mislikte særlig at Kongsberg Automotive leier inn arbeidere under en lovlig lockout.

Streikebryteri?

– Å leie inn arbeidere under en lockout, er det vi vil kalle streikebryteri i Norge. Selv om det er lovlig i USA, blir det ikke bedre sett med norske øyne, poengterte Bakke.

I dag møtte Fellesforbundets leder konsernsjef Olav Volldal for å informere hverandre og lytte til hverandres standpunkter.

Uenige i virkemidlene

Volldal var fornøyd med møtet og snakket om en åpen og konstruktiv dialog med Fellesforbundet.

– Vi fikk belyst saken fra begge sider, og jeg har ingen problemer med å forstå Bakkes reaksjon på lockouten. Våre intensjoner ble ikke trukket i tvil, men våre virkemidler. Det aksepterer jeg. Dessuten la Fellesforbundet fram informasjon som var ny for oss, sa konserndirektøren, men ville ikke gå nærmere inn på hvilken informasjon dette var.

Han understreker overfor magasinett.org at han aldri har likt lockout som virkemiddel i en arbeidskonflikt, "men at det har vært det minst dårlige virkemiddelet Kongsberg Automotive hadde til rådighet ved fabrikken i Ohio".

Vil ikke snakke?

På spørsmål om han hadde tro på en forhandlingsløsning ved KAs fabrikk, svarte han slik:

– Det må to parter til for å få en løsning, akkurat som det må to parter til for å få en konflikt. Jeg vil bekrefte vår vilje til å gå i forhandlinger med de amerikanske tillitsvalgte. Men for å kunne gjøre det, må de være villige til å snakke med oss. Det har de ikke gjort så langt, understreker Volldal.

Ord mot ord

Dermed blir det ord mot ord. For Union Steelworkers (USW) i Ohio beskylder den amerikanske ledelsen i KA-fabrikken for det samme: at den ikke er villig til å gå i reelle forhandlinger med de ansatte og at den ikke vil gi de tillitsvalgte den informasjonen de ønsker.

Volldal svarer på dette ved å henvise til 19 tilbud som de tillitsvalgte skal ha fått, og at Union Steelworkers ikke ville gå med på en taushetserklæring hvis fabrikkledelsen ga dem den informasjonen de har krevd.

– De har ikke svart på vårt brev. Da blir det umulig for oss å komme fram til en løsning, sier Olav Volldal.

Konfliktorienterte Steelworkers

Han holder fast ved at driften ved fabrikken i Van Wert minst må gå i balanse for at den skal ha livets rett.

– Enheter i Kongsberg Automotive som ikke tjener penger, må enten avvikles eller restruktureres. Unnlatelsessynder er like store som andre synder, sier Volldal i et intervju med magasinett.org og understreker "at det ikke kommer på tale å akseptere Union Steelworkers betingelser".

Fra 15 til 9 dollar

Fagforeningen vil at dagens lønns- og arbeidsbetingelser opprettholdes. Timelønna ligger på 15 dollar, mens Kongsberg Automotive tilbyr 9 dollar, like mye som hos konkurrerende bedrifter i regionen, sier Volldal. Han forteller at fabrikkledelsen har fremmet forslag om produktivitetsbasert lønn, men at foerslaget hadde blitt blankt avvist.

KAs konsernsjef mener at Union Steelworkers ikke er "en løsningsorientert, men en konfliktorientert fagorganisasjon som har andre motiver enn å komme til enighet ved fabrikken". Samtidig gjør han det klart at han er villig til å gjøre nye forsøk for å komme arbeiderne i møte.

Fortvilet

– Jeg er oppriktig fortvilet over at vi ikke kan komme i samtale. Vi må finne nye innfallsvinkler hvis vi skal komme oss ut av denne konflikten. Derfor har vi avtalt et møte med de tillitsvalgte 11. juli. Der skal vi avklare prosedyrene videre, sier Volldal og poengterer at det ikke vil være snakk om forhandlinger, men om en avklaring på hvordan partene skal forholde seg til hverandre i tiden framover.

Han føler det som nødvendig på grunn av kulturforskjellen mellom Norge og USA i slike saker. Ifølge ham ville Kongsberg Automotive avtale et nytt møte med Union Steelworkers på kort varsel, men at det tok 22 dager før datoen ble satt.

– I Norge hadde vi aldri kommet i en slik situasjon. Det fordi de tillitsvalgte her hjemme har en helt annen tilnærming til rasjonalisering, produktivitetsbonus og omstilling generelt, understreker Volldal.

US-tillitsvalgte kommer

Fellesforbundet har invitert tillitsvalgte fra Union Steelworkers over til Norge - for å bidra til en løsning i den fastlåste konflikten. Amerikanerne kommer trolig i midten av august hvor de også skal møte konsernsjef Volldal.

Volldal gjør det imdlertid klart at han ikke er villig til å forhandle med de amerikanske tillitsvalgte i Norge.

– Nei, det ville være i strid med spillereglene. Men jeg vil gjerne møte dem for å få til en dialog. Dette tilbudet har jeg også tidligere kommet med, men da ville de ikke møte meg, påpeker KA-sjefen overfor magasinett.org.

Ikke grådighet bak KAs planer

Fellesforbundets leder Arve Bakke var fornøyd med dagens møte.

– Vi har ikke funnet belegg for at det er grådighet som ligger bak Kongsberg Automotives planer for fabrikken i Ohio, men vi har gjort det samtidig klart at vi er saklig uenige om virkemidlene KA bruker. Jeg har stått steinhardt på at omgåelse av lockout med innleide arbeidere er uakseptabelt, understreket Bakke etter møtet.

Vil bidra til løsning

Han sa at Fellesforbundet ønsker å påvirke Kongsberg-konsernet til å finne løsninger innenfor lovgivningen i USA.

– Det er ikke vår oppgave å finne ut hvilken løsning det skal være fordi vi er ikke part i konflikten, men vi setter pris på at konsernledelsen ønsker å møte arbeiderne til nye forhandlinger, sa Bakke med henvisning til det planlagte møtet 11. juli.

– Vi kom til Kongsberg med klare mål: å høre konsernledelsens versjon av saken, gi dem informasjon vi sitter inne med og som kan ha blitt borte på veien mellom USA og Norge - og gi Kongsberg Automotive signaler om at Fellesforbundet har noe å bidra med i konflikten, sa Bakke.

Opplæring?

Han fortalte at forbundet vil sørge for at konsernledelsen møter de amerikanske tillitsvalgte. Dessuten vil Fellesforbundet presentere den norske forhandlingsmodellen for de amerikanske tillitsvalgte når de kommer på besøk i midten av august - i håp om at det vil bidra til en bedre forståelse mellom partene.

327 arbeidere på Kongsberg Automotives fabrikk i Van Wert i Ohio har siden 2. april vært stengt ute fra sin egen arbeidsplass.

Da arbeiderne og Union Steelworkers (USW) sa nei til kravet om 40 prosent lønnsreduksjon, svarte KA-ledelsen med lockout og vakter.

De ansatte blir erstattet med innleid arbeidskraft som hver dag busses inn i fabrikken. Nå skal 177 av arbeidsplassene flyttes til Mexico.

Arbeiderne føler seg ført bak lyset av Kongsberg Automotive som tok over fabrikken 27. desember i fjor.

Annonse

Flere saker

Annonse

327 arbeidere på Kongsberg Automotives fabrikk i Van Wert i Ohio har siden 2. april vært stengt ute fra sin egen arbeidsplass.

Da arbeiderne og Union Steelworkers (USW) sa nei til kravet om 40 prosent lønnsreduksjon, svarte KA-ledelsen med lockout og vakter.

De ansatte blir erstattet med innleid arbeidskraft som hver dag busses inn i fabrikken. Nå skal 177 av arbeidsplassene flyttes til Mexico.

Arbeiderne føler seg ført bak lyset av Kongsberg Automotive som tok over fabrikken 27. desember i fjor.