JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Opposisjonen med siste appell

De fire opposisjonspartiene varsler at de vil framsette et nytt forslag om biodieselavgift under debatten om statsbudsjettet torsdag.

De fire retter dermed en siste appell til regjeringen for å få omgjort beslutningen om å fjerne avgiftsfritaket for biodiesel.

Høyres 1. nestleder og finanspolitiske talsmann Jan Tore Sanner har på vegne av de fire partiene sendt et brev til regjeringspartienes representanter i finanskomiteen, der han ber dem revurdere regjeringens forslag.

Andre løsninger

– Dette forslaget er etter vårt syn uheldig både av hensyn til miljø og arbeidsplasser. Hvis man fastholder regjeringens forslag, håper vi at man likevel kan åpne for andre løsninger som kan samle Stortinget og sikre utvikling, investeringer og produksjon av biodiesel i Norge, heter det i brevet.

De fire partienes finanspolitikere - Sanner (Høyre), Ulf Leirstein (Frp), Hans Olav Syversen (KrF) og Borghild Tenden (Venstre) - mener at finansinnstillingens formulering om en gjennomgang av rammebetingelsene for forskning og teknologiutvikling av annengenerasjons biodrivstoff ikke er tilstrekkelig.

Avgiftsbruk

Opposisjonspartiene mener at en slik gjennomgang også må omfatte en vurdering av rammebetingelsene i markedet, herunder altså avgiftsbruken.

– Det er positivt med økt forskning, men hensikten må være å øke bruken. Da må vi sikre konkurransedyktige rammebetingelser for biodiesel, heter det.

De fire vil altså ha en ny gjennomgang av gradert avgift som virkemiddel, samt andelen av påbudt innblanding av biodiesel i vanlig diesel. Den er i dag på 2,5 prosent, men vurderes økt til 5 prosent i 2010.

Høy pålagt andel uten avgiftsfritak for biodieselen vil gjøre sluttproduktet dyrere enn dagens diesel og dermed ulønnsomt å produsere. (ANB-NTB)

Annonse
Annonse