JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

OL-sko på sultelønn

– OL har utviklet seg til en mange-milliardindustri, som står i skarp kontrast til de dårlige vilkårene som ansatte har i industrien som produserer OL-deltakernes sko og klær, sier Neil Kearny, generalsekretær i den internasjonale tekstilarbeiderføderasjonen.

– Nå er tiden kommet for å skjerpe kravene overfor denne industrien, mener han.

Slavelignende forhold

Neil Kearny representerer 10 millioner organiserte tekstilarbeidere i 110 land og holdt en av innledningene under en konferanse i regi av svenske Metall og Handel denne uka. Der sa Stefan Löfven, lederen av svenske IF Metall, at alle ser fram til OL og Kina om en måned.

– Det er høydepunktet for oss idrettselskere, men vi har også et ansvar for å undersøke hvordan arbeiderne som produserer sko og klær har det. De arbeider ofte under slaveliknende forhold med dårlige lønns- og arbeidsvilkår, sa Stefan Löfven ifølge medlemsbladet Dagens Arbete (DA).

Lange dager og ussel lønn

– Vi må arbeide for gode vilkår, ikke bare for dem som konkurrerer og for dem som tjener penger på OL. Vi må også jobbe for dem som arbeider i industrien som tilvirker sportsartiklene. Vårt fremste krav er opprettelse av internasjonale rammeavtaler som garanterer arbeidernes rett til å organisere seg, sa forbundslederen i svenske Industrifacket Metall.

– Sportsindustrien bør skamme seg

Neil Kearny rystet tilhørerne med en rekke eksempler fra hverdagen til ansatte i fabrikker i Sørøst-Asia.

– De har arbeidsdager over både 12 og 14 timer. Arbeidsmiljøet er dårlig, og lønna er ussel. Dette gjelder også for ansatte i Bangladesh, der Puma produserer sine sportssko. Samtidig tar Pumas tyske administrerende direktør ut en årslønn på 10 millioner euro (over 80 millioner norske kroner). Sportsindustrien bør virkelig skamme seg, nærmest tordnet Neil Kearny.

Appellerer til forbrukerne

Maria Sandow fra Svensk Handel påpekte at de svenske detaljistene ikke har juridisk dekning for å påvirke industrien.

– Derimot har vi et moralsk ansvar, og det forsøker vi å ta så langt det lar seg gjøre. Men også forbrukerne må være seg sitt ansvar bevisst og stille krav, påpekte Maria Sandow ifølge Dagens Arbete.

Annonse

Flere saker

Annonse