JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Opposisjonen: Gammelt nytt

Regjeringen øker gradvis den lovpålagte andelen miljøvennlig biodiesel i vanlig diesel. Opposisjonen er ikke imponert.

– Dagens såkalte nyhet er egentlig et magaplask. Stoltenberg slår inn åpne dører og senker egentlig landets miljøambisjoner ved å innføre en tregere innføring av biodieselandelen, sier KrFs Line Henriette Hjemdal.

Kommunal- og regionalminister Liv Signe Navarsete (Sp) sier at innfasingen skjer i to etapper. Innblandingen av 2,5 prosent biodiesel i vanlig diesel ble innført tidligere i år.

Nå økes prosentsatsen til 3,5 prosent så raskt som mulig i 2010 og videre til 5 prosent i 2011. Fullt innfaset betyr dette at pumpeprisen på diesel vil bli dyrere fra 1. januar 2011.

– Vrir seg unna

Opposisjonspartiene mener regjeringens forslag er et patetisk forsøk på å vri seg unna avgiftsfadesen ved å selge inn på nytt et punkt det ble enighet om i klimaforliket fra desember 2008. Der står det at omsetningspåbudet skulle økes til 5 prosent i 2010.

Høyres finanspolitiske talsmann og nestleder Jan Tore Sanner betegner regjeringens utspill som gammelt nytt og ikke godt nok.

– Dette er jo bare en oppfølging av klimaforliket med Høyre, KrF og Venstre, en skinnmanøver som ikke er tilstrekkelig for å sikre gode rammebetingelser for næringen, sir Sanner til NTB.

Frp og Venstre mener også at økt krav til innblanding er gammel politikk som presenteres som noe nytt.

– Den viktigste kritikken er mangelen på forutsigbarhet. Ingen vet hva som skjer med bioetanol, elbiler eller hydrogenbiler slik regjeringen holder på, sier Frps klimapolitiske talsmann Ketil Solvik-Olsen.

– Blir ører dyrere

I samarbeid med Statens forurensningstilsyn og produsentene av biodiesel innfører regjeringen en frivillig ordning med sporing av de innsatsstoffene som biodieselen er laget av. Målet er å sikre biodiesel av den mest mulig miljøvennlige typen.

Navarsete innrømmer at den nye dieselen, som altså på lengre sikt inneholder inntil 5 prosent grønn biodiesel uten avgiftsfritak, vil bli noe dyrere i pumpene enn i dag. Hun utelukker at det blir snakk om noe kronebeløp, snarere noen øre.

Statsminister Jens Stoltenberg understreket i sin tale på Fagforbundets landsmøte tirsdag at regjeringens grep sikrer et betydelig marked for biodrivstoff i Norge, noe som igjen gir norske produsenter et fortrinn.

– Det gjør ikke et avgiftsfritak. Vi skal dessuten ha garantier for at økningen i bruk av biodrivstoff skal være av det miljøvennlige slaget, sa Stoltenberg.

Kan fortsette

Biodiesel blir den eneste dieselen på markedet. Og fordi regjeringen gjennom bilavgiftene har bidratt til en sterk økning i salget av dieselbiler, blir det stort salgsvolum av biodiesel og tilsvarende netto miljøgevinst, ifølge Navarsete.

Venstres Borghild Tenden sier at hovedproblemet er og blir regjeringens forslag om avgift på biodiesel, og det sviket de bedriftene opplever som har fulgt regjeringens oppfordring om å satse på dette området.

Navarsete mener på sin side at fabrikker som Uniol i Fredrikstad kan fortsette produksjonen i trygg forvissning om at volumet vil gå opp fra neste år og øke ytterligere i 2011.

– Dette skaper forutsigbarhet for næringen, sier hun til NTB

Partilederen legger til at Sp ville ha fritak noe lenger, men at det aldri var meningen å gjøre det til en permanent ordning. Hun ser på avgiftsfritak som et virkemiddel for å nå et mål, på samme som et stort volum også sikrer grønn effekt.

Uniol-møte fredag

Styret i Uniol, Norges eneste biodieselfabrikk, møtes fredag for å vurdere signalene fra regjeringen.

– Jeg vil ikke forskuttere styrets og investorenes avgjørelse. Men min foreløpige vurdering er at dette ikke er nok til å trekke permitteringsvarselet til de ansatte, sier Uniols styreleder Øystein Haslum til NTB.

Han karakteriserer regjeringens varslede opptrappingsplan som lite offensiv.

– Økt innblanding fra 2,5 til 3,5 prosent hjelper på kort sikt. Den videre økningen til 5 prosent gjøres, så vidt jeg forstår, avhengig av EUs bærekraftskriterier. Dette gir lite trygghet for en jevnt økt etterspørsel på lang sikt, sier Haslum.

Han påpeker også at det for Uniol også er alvorlig at avgiften totalt ødelegger markedet for ren biodiesel, såkalt B100. (ANB-NTB)

Annonse
Annonse