JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Ingen regjeringskrise

– Debatten om avgiften på biodiesel betyr ikke at regjeringen er i krise, slik opposisjonen hevder.

Det sier SV-leder Kristin Halvorsen. Mer iblandet biodrivstoff skal holde forbruket oppe tross prisøkning.

Kristin Halvorsen harselerte med opposisjonen generelt og Erna Solberg (H) og Siv Jensen (Frp) spesielt da hun talte til Fagforbundets landsmøte i Oslo tirsdag ettermiddag. De er «to sinte damer som går rundt på Stortinget» og leter innbitt etter tegn på at regjeringen er i indre oppløsning, mener hun.

– Siv og Erna har bare en øvelse nå, og det er å lage krise hver gang det skulle være tilløp til uenighet, i håp om at høyresiden skal få en hånd på rattet. Den gleden har jeg ikke tenkt å gi dem, sa SV-lederen til allmenn latter og forlystelse.

Regjeringen øker gradvis den lovpålagte andelen miljøvennlig biodiesel i vanlig diesel. Innblandingen av 2,5 prosent biodiesel i vanlig diesel ble innført tidligere i år. Nå økes prosentsatsen til 3,5 prosent så raskt som mulig i 2010 og videre til 5 prosent i 2011, ifølge kommunal- og regionalminister Liv Signe Navarsete (Sp).

Dyrere diesel

Det betyr høyere pumpepriser når ordningen er fullt innfaset. Statsminister Jens Stoltenberg betegnet derfor avgiften som en grønn skatt, fordi den både fører til mindre trafikk og mindre utslipp, da han talte til Fagforbundet tirsdag. Her understreket han at regjeringens grep sikrer et betydelig marked for biodrivstoff i Norge, noe som igjen gir norske produsenter et fortrinn.

– Det gjør ikke et avgiftsfritak. Vi skal dessuten ha garantier for at økningen i bruk av biodrivstoff skal være av det miljøvennlige slaget, sa Stoltenberg.

Halvorsen sier til NTB at hun er glad for at det nå blir tatt nye grep, som ikke var inne da forslaget ble overlevert Stortinget i høst.

– Det var enkelte motforestillinger mot forslaget som det var helt riktig å høre på. Volumøkningen er viktig for å få fram mer miljøvennlig andregenerasjons biodrivstoff. Det er viktig at jernbane ikke utkonkurreres av veitrafikken, sier hun.

– Vrir seg unna

Opposisjonspartiene mener imidlertid at regjeringens forslag er et patetisk forsøk på å vri seg unna avgiftsfadesen ved å selge inn på nytt et punkt det ble enighet om i klimaforliket fra desember 2008. Der står det at omsetningspåbudet skulle økes til 5 prosent i 2010.

– Dagens såkalte nyhet er egentlig et magaplask. Stoltenberg slår inn åpne dører og senker egentlig landets miljøambisjoner ved å legge opp til en tregere innføring av biodieselandelen, sier KrFs Line Henriette Hjemdal.

I samarbeid med Statens forurensningstilsyn og produsentene av biodiesel innfører regjeringen en frivillig ordning med sporing av de innsatsstoffene som biodieselen er laget av. Målet er å sikre biodiesel av den mest mulig miljøvennlige typen.

Volum sikres

Høyres finanspolitiske talsmann og nestleder Jan Tore Sanner betegner regjeringens utspill som gammelt nytt og ikke godt nok.

– Dette er jo bare en oppfølging av klimaforliket med Høyre, KrF og Venstre, en skinnmanøver som ikke er tilstrekkelig for å sikre gode rammebetingelser for næringen, sir Sanner.

Venstres Borghild Tenden sier at hovedproblemet er sviket de bedriftene opplever som har fulgt regjeringens oppfordring om å satse på dette området.

Navarsete mener at fabrikker som Uniol i Fredrikstad kan fortsette produksjonen i trygg forvissning om at volumet vil øke.

– Dette skaper forutsigbarhet for næringen, sier hun. (ANB-NTB)

Annonse
Annonse