JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Tjener på å forurense

Det blir billigere flybilletter og større utslipp neste år fordi flytrafikken skal inn i EUs kvotesystem, spår SSB-forsker.

Ja, det høres absurd ut. Men større flyutslipp i 2010 blir trolig resultatet av at luftfarten skal innlemmes i EUs kvotesystem fra 2012, mener forsker Knut Einar Rosendahl ved Statistisk sentralbyrå (SSB).

Gratiskvoter

Kvotesystemet går ut på at det skal koste å forurense. De som slipper ut klimagasser, skal først måtte kjøpe utslippskvoter. Men de får også noen gratiskvoter. Det skal også flybransjen få.

Hvor mange gratiskvoter luftfarten får, baseres på hvor stor flytrafikken er neste år. Med andre ord: Det vil lønne seg for flyselskapene å få flest mulig av oss over skylaget neste år. Jo flere som flyr, jo flere gratiskvoter.

– Jeg blir ikke overrasket om det blir mange billige flybilletter neste år, sier forsker Knut Einar Rosendahl ved Statistisk sentralbyrå til Dagsavisen.

Ikke lekkasje

Gratiskvoter er lagt inn i kvotesystemet for å begrense den såkalte karbonlekkasjen. Karbonlekkasje betyr at industrien flytter til land uten utslippsbegrensninger. Da oppnår man ikke hensikten med kvotene, som er å redusere utslippene.

Frykten for karbonlekkasje er ikke veldig relevant for luftfarten, mener Rosendahl.

– For flytrafikken er det liten risiko for dette. Folk begynner ikke å fly til andre land bare fordi det blir dyrere å fly i Europa, sier Rosendahl.

Han mener derfor flytrafikken ikke burde fått gratiskvoter i det hele tatt.

Veldig rart

At året 2010 er valgt som utgangspunkt når antallet gratiskvoter skal regnes ut, er i tråd med vanlig praksis: Det er en generell regel i kvotesystemet at grunnlaget for tildeling av kvoter skal være 24 måneder før tildelingen skjer. Og flytrafikken skal inn i kvotesystemet fra 2012.

– Jeg synes likevel det er veldig rart at de har valgt å gjøre det på denne måten. Spesielt når flytrafikken ikke har noen klimatiltak i 2010. Dette vil i praksis ha en negativ klimaeffekt, sier Rosendahl.

Dette er en gavepakke til luftfarten og må være et resultat av lobbyvirksomhet, mener han.

– Lobbyister har helt klart vært veldig viktige i forkant av dette. Dette har nok skjedd for å få luftfarten til å gå med på å bli en del av kvotesystemet, sier Rosendahl.

Nesten alle flyginger til og fra flyplasser i Norge og EU vil omfattes når luftfarten blir en del av EUs kvotesystem.

– Viktig år

Miljødirektør for SAS konsern Niels Eirik Nertun bekrefter at 2010 blir et viktig år for selskapet.

– Det blir et viktig år for å få vite eksakt hvor stor del av kaka som blir gratiskvoter, sier han.

Men på grunn av finanskrisen venter SAS at 2010 ikke blir noe gullår for selskapet. Nertun sier SAS ikke har mulighet til å tilby flere billigbilletter neste år for å spekulere i å få flere gratiskvoter.

– Det er ingen som flyr passasjerer med tap fordi de spekulerer for å få tildelt kvoter. Så steinhard er denne businessen, sier Nertun.

Annonse
Annonse