JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Spår avgift på biogass

Statsminister Jens Stoltenberg kan ikke garantere at det ikke kommer avgift på biogass.

kjell.werner@anb.no

– Jeg har ikke planer om å endre de avgiftene nå, svarer statsminister Jens Stoltenberg. Statsministeren snakker varmt for å fortsatt frita biler og busser som går på biogass for CO2-avgift, men han lover ikke at biogass skal forbli like billig som i dag.

I forlengelsen av striden om avgift på biodiesel ble statsministeren spurt om hva som skjer med avgiftsfritaket for elbiler og kjøretøy som går på biogass og etanol.

– Etter onsdagens spørretime er det åpenbart for meg at avgiftsfritak for biogass vil forsvinne om kort tid, sier Fremskrittspartiets Ketil Solvik-Olsen til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Sliter på veien

– Hele argumentasjonsrekken til statsminister Stoltenberg er basert på en økonomisk tilnærming om hvorfor alternativt drivstoff må betale for veislitasje, ulykker og køer. Han poengterer jo at det er feil å subsidiere biltransport. På den måten varsler statsministeren en kraftig økning i prisen på alt av miljøvennlig drivstoff, sier Frp-talsmannen.

– Saken om biodieselavgift var ikke et uhell, men tvert i mot første trinn i arbeidet med å skattlegge alle alternativer til bensin og diesel.

Statsministeren hevder at regjeringen «ikke har planer» om å endre avgiftene verken i forhold til biogass eller elbil. På den annen side gjør Stoltenberg det klart at drivstoff må ha avgift «i henhold til miljøproblemene som skapes». I så måte mener han at biogass er bedre for klimaet enn biodiesel, men her nevner han ikke veislitasje.

Bare 80 øre

– Hvis biogass bare skal slippe CO2-avgiften som tilsvarer 80 øre literen flytende drivstoff, så vil biogassen bli altfor dyr. Biogassplanene i Oslo må dermed skrinlegges, sier Solvik-Olsen.

– Logikken må også være at det blir kjøpsavgiftene på elbil blir like høye som vanlige biler. Da blir elbilen mellom 60.000 og 80.000 dyrere. Jeg kan heller ikke skjønne at elbilen skal slippe bompenger og årsavgift, sier Solvik-Olsen.

– Konklusjonen er at regjeringens avgiftspolitikk slår i hjel regjeringens egne argumenter fra klimapolitikken. Regjeringen skaper uforutsigbarhet og mister tillit hos grønne investorer generelt, sier Solvik-Olsen.

Frp-talsmannen mener at regjeringen bør fremme en sak om langsiktige rammebetingelser for alternativt drivstoff, slik at forutsigbarheten kan gjenopprettes. (ANB)

Annonse
Annonse