JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Nå kommer «dommene»

For første gang etter at den nye diskrimineringsloven trådte i kraft tvinges flere restauranter til å utbedre lokalene.

christina.halvorsen@anb.no

Norges Handikapforbund (NHF) har klaget seks restauranter inn til Likestillings- og diskrimineringsombudet (LDO). Ingen av dem oppfyller den nye diskriminerings- og tilgjengelighetslovens krav om tilgjengelighet. Fire av restaurantene må nå utbedre lokalene sine, mens to slipper å gjøre noe fordi en utbedring vil medføre en «uforholdsmessig byrde» for dem.

– Restaurantene har fått tre uker på seg til å svare. Vi forventer et svar på hva de akter å gjøre for å oppfylle lovens krav, sier avdelingsleder Elisabeth Lier Haugseth hos LDO til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Må ha permanent løsning

Bakgrunnen for klagene er lovens paragraf om universell utforming, som betyr at flest mulig skal få tilgang til og kunne bruke arenaer der folk flest oppholder seg.

I flere av klagesakene gjaldt spørsmålet adgang til handikaptoalett eller betjeningsdisk for personer med nedsatt funksjonsevne. Flere av spisestedene argumenterte med at de hadde løse skinner som kunne plasseres i trappen ned til handikaptoalettet. Men det er ikke godt nok, ifølge ombudet, som påpeker at løsningen må være permanent. «Formålet med plikten til universell utforming er å sikre en likeverdig tilgang til samfunnsarenaer, som blant annet serveringssteder. Når en person må be betjeningen om assistanse for å komme til toalettet og betjeningsdisken, kan ikke ombudet se at dette formålet oppfylles», heter det i en av uttalelsene.

For to av restaurantene konkluderer ombudet med at de bryter loven fordi de ikke har sitteplasser tilgjengelig for personer i rullestol og adkomsten til handikaptoalettene kun er via trapper. I disse sakene har ombudet lagt NHFs uttalelse alene til grunn, siden ombudet ikke har fått svar på gjentatte henvendelser til de aktuelle restaurantenes eier.

Varsler flere klager

Nå kan det bli aktuelt å klage på flere restauranter, varsler Norges Handikapforbund.

– Vi får mange tilbakemeldinger fra hele landet på at manglende universell utforming er et stort problem i restauranter. Vi ville nok se det samme resultatet i andre byer, sier forbundsleder Arne Lein i NHF.

NHF har også klagd inn flere andre typer virksomheter, blant annet flere forretninger. De har fått medhold i flere av sakene.

Den nye loven trådte i kraft 1. januar i år. (ANB)

Annonse

Flere saker

Annonse